Regeringen vill se motmedel vid tullar: ”Dramatiska effekter”

EU behöver snabbt ro i hamn nya frihandelsavtal för att motverka Donald Trumps tullhot. Det anser den svenska regeringen.
"Om vi skulle få ett indiskt frihandelsavtal på plats skulle det få dramatiska effekter på Europas och Sveriges välstånd", säger utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M).
Regeringen vill se motmedel vid tullar: ”Dramatiska effekter” - Dousa
Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M). Foto: Jessica Gow / TT

USA:s president Donald Trump undertecknade i helgen en order om att införa 25-procentiga tullar på varor från Kanada och Mexiko, samt 10% på kinesiska varor. Han upprepade också sin varning om att tullar mot EU “definitivt kommer bli av”, med hänvisning till en orättvis handel.

“De tar inte våra bilar, de tar inte våra jordbruksprodukter. De tar nästan ingenting, och vi tar allt”, sa Trump enligt Bloomberg.

EU-kommissionen har i sin tur utlovat ett “kraftfullt svar” om det amerikanska tullhotet verkställs.

“Dåligt för Sverige”

Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) är inte förvånad över utvecklingen, men ser den som entydigt negativ. Han varnar för att ett handelskrig skulle slå särskilt hårt mot svenska exportsektorer som verkstad, fordon, kemi och läkemedel.

“Det skulle vara dåligt för EU, Sverige och USA. Tullar är i grund och botten en skatt på handel. Så det skulle absolut försämra möjligheten för europeiska exportföretag, men det skulle också vara inflationsdrivande i USA och slå mot amerikanska konsumenter”, säger han till Afv.

Enligt Dousa har regeringen förberett sig för ett tullkrig under flera månader genom att “karva ut svenska intressen”. Fokuset är riktat mot hur EU:s eventuella vedergällning ska utformas.

“Vi har tre ingångar som är viktiga för den svenska regeringen. Eventuella motåtgärder ska vara proportionerliga. De ska vara väl avvägda. Och de ska inte slå oproportionerligt hårt mot Sverige”, säger han.

Ministern vill inte avslöja vilka motåtgärder som diskuteras inom EU, men han hävdar att det finns en beredskap “för alla tänkbara scenarion”.

Hoppas på nya jättemarknader

En fråga som den svenska regeringen driver är att EU nu ska agera skyndsamt för att teckna nya frihandelsavtal. Det skulle öppna fler exportmarknader för företagen och kompensera för ett eventuellt bortfall i USA.

“Vi får inte bara diskutera och förhandla i decennier, som med Mercosur-avtalet. Det har förhandlats i över 25 års tid. Nu är vi på väg för landning, vilket kommer att innebära en mycket stor ny marknad för många svenska företag”, säger han.

I december enades EU och Mercosur-länderna, däribland Argentina och Brasilien, om att gradvis avskaffa tullar gentemot varandra. Nu väntar avtalet på att godkännas av alla EU:s medlemsstater.

Förutom det sydamerikanska avtalet pågår det enligt Dousa förhandlingar med Indien, Indonesien, Malaysia, Gulfstaterna och Australien.

“Skulle vi få ett indiskt frihandelsavtal på plats så skulle det få dramatiska effekter på Europas och på Sveriges välstånd”, säger han.

Dragkamp i EU

Samtidigt uppger ministern att det pågår en dragkamp inom EU, där Sveriges linje främst har stöd från övriga Norden och Baltikum.

“Sen finns det andra länder med Frankrike i spetsen som definitivt inte är positiva till frihandel.”

Fransmännen har historiskt varit en stark förespråkare av tullar och subventioner för att skydda sin stora och inflytelserika jordbrukssektor.

Dousa hyser ändå förhoppningar om att kombinationen av tullhotet från USA, Mario Draghis alarmerade EU-rapport och den ekonomiska motvinden i Frankrike och Tyskland ska få pendeln att svänga.

“Om man ska säga något positivt i allt det här är det att polletten börjar trilla ner i Bryssel kopplat till konkurrenskrafts- och tillväxtfrågor. Det börjar nu skapas ett slags ‘sense of urgency’, vilket i grund och botten är mycket positivt”, säger han.

Läs mer:

USA inför tullar mot Kanada, Mexiko och Kina

ECB:s Villeroy: Trumps tullar är mycket brutala

Bankerna oeniga om ränteprognosen efter Trumps tullar

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.