Regeringen ryter till mot finansbranschen

Regeringen tar nu till krafttag för att komma tillrätta med ”vårdslös” och ”oseriös” rådgivning i finansbranschen. ”Det är uppenbart att konsumentskyddet behöver stärkas”, säger konsumentminister Britta Lejon. Får hon som hon vill kan utdömas till banker och finansrådgivare från och med 1 juli 2003 krävas på skadestånd utan övre gräns, om de bryter mot reglerna.

I maj förra året tillsatte regeringen en utredning för att undersöka konsumenternas skydd mot vårdslös och oseriös rådgivning – både privat sådan och via telefon – från banker och finansinstitut. På onsdagen presenterades resultatet av utredningen och bollen lämnades över av den särskilde utredaren Anders Eriksson till konsumentminister Britta Lejon.

I hans betänkande till regeringen föreslår han en lagstiftning som lär innebära betydligt tuffare villkor för finansmarknadens aktörer.

”Det är uppenbart att konsumentskyddet behöver stärkas. Väldigt många lägger allt större del av sin privatekonomi i nya sparformer och blir därmed beroende av den rådgivning som bankernas och de finansiella aktörerna ger sina kunder. Den rådande ordningen ger inte ett fullgott skydd för konsumenterna”, sade Britta Lejon.

Under utredningens gång har såväl finansbranschen själv, myndigheter samt organisationer som Aktiespararna intervjuats om läget och Anders Eriksson själv säger sig ha ”förvånats” över de kvalitetsskillnader som finns vad gäller finansiell rådgivning.

”En del har bara fått en snabbutbildning på några timmar innan de möter kund första gången, andra har ett helt yrkesliv i ryggen”, säger han.

”Lagförslaget innebär att den seriösa delen av branschen kan jobba på som vanligt – och att den oseriösa delen antingen får anpassa och skärpa sig eller försvinna”, säger Anders Eriksson.

Lagförslaget blir ett nytt instrument för Finansinspektionen och Konsumentverket som är tillsynsmyndigheter för de berörda aktörerna och några av huvudpunkterna i förslaget är bättre dokumentation av rådgivning, skyldighet att följa ”god rådgivningssed” och utdömande av skadestånd till för dem som bryter mot denba.

”Skadeståndet kan utdömas då en rådgivare brutit mot en eller flera av de punkter vi stipulerar och har ingen övre gräns. I slutänden avgöras det, som brukligt i skadeståndssammanhang, av domstol”, säger Anders Eriksson.

Skadestånd kan dock inte utdömas, poängterar man, som följd av enbart en kursnedgång i de aktier man fått rekommenderat sig. ”Nej, det är tillämpligt om rådgivaren bryter mot några av reglerna eller när det är alldeles klart att råden avviker starkt från normal och aktsam rådgivning.”

Lagstiftningsförslaget ska skickas på remiss under hösten och väntas tidigast kunna tas i bruk den 1 juli 2003.

Huvudpunkterna i lagförslaget:

– Hårdare krav på kompetens hos finansiella rådgivare.

– Krav på dokumentation. Allt som sägs vid en rådgivning ska dokumenteras, såväl de råd som ges som konsumentens egna önskemål och ekonomiska situation.

– ”God rådgivningssed” ska tillämpas, med utgångspunkt från att bästa tänkbara praxis i branschen ska sätta standarden.

– Omsorgsplikt och individualiserade råd. Alla råd som ges ska ske utifrån omsorg om kunden och anpassade till kundens individuella situation.”

– Avrådningsskyldighet. Rådgivaren är skyldig att avråda från placeringar som kunden föreslår om han/hon finner dessa alltför orimliga.

– Skadestånd utan övre gräns kan utdömas till den bank eller det finansinstitut som bryter mot ovan angivna regler.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.