RED VALÖR: Gamboet
Två män stod på toppen av fastigheten Gamen 6 uti Stockholm. Attgissa sig till att den ene var konsult var inte svårt, mörktkostymerad som han var och därtill utrustad med maktslips.Centralt placerad tjänsteman, skrek den andres klädsel ut överstaden där den myllrade kring höghusets rötter.-Kan ni verkligen mena att ni hyrt denna perfektaprofilfastighet för bara 1.300 kronor per kvadratmeter och år?undrade konsulten. Jag hade aldrig kunnat föreslå någontingbättre. Är kontraktet långt?-Så där litet lagom. Vi har fem år kvar, men vi har en starkställning hos vår hyresvärd. Man hyr inte ut alla dessatusentals kvadratmetrar till någon annan utan vidare. Men nu ärdet du som är konsulten här och således den som vet bäst. Hurkan vi bli en ännu mer effektiv aktör på den svenska marknaden?Vi vill verkligen bli bättre, nå ut mer, göra ett ännu bättreresultat!
Byråkraten (ty det var en sådan) himlade med ögonen. Konsultenfortsatte sin granskning:-Hur kommunicerar ni med invånarna – grafisk profil och ton,menar jag?-Opersonliga brev och förtryckta blanketter. -Det ligger ocksåhelt rätt, utomordentligt! En symbolfråga:Sitter chefen högst upp?-Våning 23, ingen annanstans, förstås.-Hur får ni marknadsinformation?-Vi har en mycket stark ställning hos svenska privatpersoner,men även hos arbetsgivare och banker. All den information vibehöver får vi, tro mig. Dessutom har vi fyra styckenövervakningskameror här uppe (byråkraten svepte övertakterrassen med en målande gest). En i varje väderstreck.Radiolänkutrustning, paraboler, radiosändare! Allt!-Research – inga sådana behov, antar jag? Man vågar inte föreslåen forskningsavdelning?-Ingen alls, verkligen inte.
-Det du beskriver för mig är ju i det närmaste en virtuellorganisation! Ni sitter här centralt i huvudstaden med bästaläge i en kulturtät stadsdel och styr omärkligt hela riket.Invånare och andra institutioner gör ert jobb. Fenomenalt!Konsulten var påtagligt imponerad.
Långt, långt nedanför de bägge männen skenade bilar ochmänniskor fram och tillbaka, inte olika myror i ettforskningslaboratorium. Medborgare i sin egen ochOrganisationens tjänst. Ett oväder såg ut att dra upp frånsöderort, i övriga väderstreck var det klart. Nere på Götgatantvärbromsade en silverfärgad Passat för att undvika en barnvagnoch blev påkörd bakifrån av en röd Volvo.
Tjänstemannachefen tog åter till orda:-Vi har satellitorganisationer. Lokal närvaro litet varstans.Jag tror att gemene man känner starkt att vi finns. Vårmarknadsandel är långt över den som normalt brukar implicera endominerande ställning, även om en viss del av omsättningen gåross förbi. Men det är ändå nålpengar i jämförelse med vad vi fårin.
Konsulten hade under samtalet bockat av informationssystem,marknadsställning, produktion samt omvärldsprofil. Han kliadesig i de debiterbara trakterna av sin välskolade skalle. CashManagement, tänkte han – där har vi det. Ingen kan sådant,ordentligt.-Ger ni ränta till kunden om han betalt för mycket?-Okristligt litet.-Kostar det någonting om kunden inte betalt tillräckligt?-Okristliga straffavgifter.-Kan oroliga kunder få betala litet till om de vill?-Naturligtvis. Vi kallar det fyllnadsinbetalning, ochrekommenderar alla att använda sig av detta inför varjeårsbokslut.-Om kunden inte betalar alls?-Vi har våra metoder. Samarbetar med polismakten, kronofogden,ja litet av varje faktiskt.
Nere på gatan började köerna nu så sakteliga ringla sig framförde lådor som organisationen ställt ut för att motta uppgifterfrån medborgarna.-Bär dom hit sin information själva? Ni använder inte enssvarspost?
-Varför skulle vi slösa med organisationsmedel, då tvingas vi juta ännu mer betalt av kunderna, ju? Konsulten tänkte ett slag.Prickade av frågorna i sin dator. Samkörde sina uppgifter medfirmans register på centralkontoret. Svaret kom upp på skärmen.Fyrfärg. Powerpointförberett. Han ryckte på axlarna.-Jag är ledsen. Det finns ingenting jag kan göra. Vi har jämförtdata med allt som finns. Detta är den perfekta skattemyndigheten.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.