RED VALÖR: Det är så trendigt i år

Giorgio Custos blir ju lätt litevalpigt, om jag får säga. CasaPercy är för ledaren som har kommit upp sig något och vill kunnaföra sig i styrelsesammanhang.

Mannen dansade fram emot Valör på Biblioteksgatans halvfrusnacementtiljor. Malte Krängtegen, ty det var han, hade krånglatsig ur trettio kilo kroppsfett, solbränt sig ytterligare,skaffat toupé och bar för första gången sedan konfirmationen enkostymering som inte påminde Signaturen omdagstidningsjournalister på kapitalmarknadsdag elleramatörhallickar i buskisrevyer. Vad hade hänt?-Armodi.-Åhå, det är en Armodikostym?-Mer än så, kääre kollega, jag arbetar för Armodi. Utvecklarmodegigantens nya affääärsområde, Financial Dervishes & Swisch–Swåsh-Engineering.-Men vad har allt detta med ett modehus att göra?-Vågar du av alla halvinitierade helcyniker påstå attfinansmarknaderna är opåverkade av modetrender? Jag anmäleravvikande mening och råder dig att bränna skygglapparna, kastadin rutiga keps och se dig omkring.-Vad borde jag se?

-Vi har två åtskilda Business Concepts: Värderingsmodeller samtVärdeskaparstrategier. Värderingsmodeller är en coming area,tycker jag. För tio år sedan pratade alla substans. Rätt då, menhopplöööst ute i dag. Jag menar glansiga kostymer ochfiskslipsar, liksom. (Krängtegen himlade blaserat med ögonen ochslängde med huvudet.) Därefter blev vi litet mer naturliga ochlivsbejakande i vårt förhållningssätt till balansräkningarna ochsåg mer på kassaflöden. Kassaflöden är ju aldrig helt fel. Sedankom det där snacket om Market Value Added-linjer. Hopplöststillöst, måste man säga. Litet brackigt med den här hysteriskafixeringen vid avkastning. Vi lanserar inom kort det senasteinom värdering, kombinerar fritt ur verktygslådan: naturligakassaflöden, en gnutta avkastningsteori men också tillväxt. Allapratar tillväxt, tillväxt, tillväxt, förstååår du. Piece-of theaction- skall vi kalla vår serie, P.O.T.A. Jag är säker på attden kommer att slå kring Stureplan. Kassaflöden är ju-Aldrig fel, sa du just. Men vad är allt det här medVärdeskaparstrategier, då?-Här har vi en outvecklad men stark marknad för våra linjer.Alla osäkra direktörer vill ha tips om hur dom skall profilerasig på en fuuullständigt hopplööös marknad. Ett tag var det PGfor Men, med Cash Is King-tänket. Ett tag var det Nicolin, etttag Ulf af Trolle. En variant som varit på modet ett tag nu ärGiorgio Custos, den McKinskij-inspirerade managementlooken.Mycket mörkblå strategi. (Krängtegen lade ett känsligt finger påöverläppen, plutade med munnen på ett modeinsiktfullt sätt ochmässade vidare med rasslande kedjor och himlande ögon.)-Skanska har köpt den. ASG. Kanske Perstorp. FramåtsträvandeHufvudstaden. Alltså, det handlar om kärnverksamhet,kärnverksamhet, kärnverksamhet. Och kassaflöden. Och rena, säkrafinansieringsstrukturer, inspirerade av Modigliani of USA. Tromig! Folk är veeerkligen intresserade. Alla delar ut dotterbolagmed Lex Asea nuförtiden, så aktieägarvänligt, sååå Value Chic,helt enkelt! Och djärvt! Tänk om lågkonjunkturen tar en när mansitter med en soliditet på fjorton procent och dubbladrörelserisk efter fokuseringen! Då kittlar det nog i lillamaggropen. Jajjamensan!-Du låter som om du har mer i bakfickan?-Casa Percy. Den litet mer mogna stilen. Giorgio Custos blir julätt lite valpigt, om jag får säga. Casa Percy är för ledarensom har kommit upp sig något och vill kunna föra sig istyrelsesammanhang.-Casa Percy?-Alltså, mer tajt, mer slimmat. Den starka, hårda looken för MÄNmed dubbla dia-projektorer, tredje världen-satsningar, nedskurnahuvudkontor och någonting vilt, någonting fjärran, någontingdesillusionerat i blicken. Små styrelser som inte sticker ut,men kostar. Kvalitet kostar alltid. Och den håller förmedietvättar av byken.

Jag kan berätta mer, vi har också Signor Schörling, latinolooken.Vi har Proventus Classic, en opportunistisk litet artsy stil, vihar Synergic by Sverker – en multihemsk fibermix med högslitstyrka, vi har Fruit of the Broom by Thunell, enhyperenergisk tvångsstädad kollektion och Bhagwallenbergkejsarens nya look med oändliga, mjuka frihetsgrader, och KOMTILLBAKA!Signaturen var med god fart – och keps – på väg motNorrmalmstorg. Inte konstigt att dom då och då knäpper enmodeskapare på öppen gata.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Santander