Red Valör: De nya konglomeraten

Varför gör alla bolag allting på internet när de specialiserar sig i den fysiska världen?

Det finns en ny, ny grej därute som kallas för Internet. Den har en tendens att förändra världen. Ta det här med “branschindelning” till exempel.

En gång i tiden kunde man nämligen dela in företagen i branscher. Vi hade mediebolag som distribuerade nyheter och underhållning (content, heter det nuförtiden) till massorna. Vi hade handelsbolag som köpte in saker billigt och sålde dem med viss avans. Vi hade banker som skötte våra pengar. Vi hade någonting som kallades för televerk som skötte vår telefoni. Sedan fanns det en mängd tillverkande branscher: fordonstillverkare, verkstadsbolag, läkemedelsbolag och skogsbolag, för att nu nämna några.

Men medans du satt och funderade över dina IT-investeringar, har allt detta upphört. Vi behöver inga branschindex, ty snart är alla bolag konglomerat. Ironiskt, eftersom Stockholmsbörsen snart presenterar sina moderniserade branschindex.

Handelsbolagen, säger du. De är väl ändå ganska lätta att definiera. Ica är ett sådant. Norrköpings Tidningar ett annat. Ursäkta? Norrköpings Tidningar? Jo, så är det. Även om det som historiskt varit kärnaffär skiljer sig mellan dem, är bägge handelsplatser på internet, inte tu tal om annat. Skillnaden? Norrköpings Tidningar ser ut att få ett bredare produktutbud på sin hemsida. Ica är dessutom en bank. En bank? Klart som oxsvanssoppa!

Icas kundkortsrörelse är ingenting annat än en bank. Du vet, ett företag som erbjuder konton där man sätter in pengar månatligen och sedan kan handla med någon form av betalmedel. I Icas fall är det betalkorten som gäller.

I teleoperatörernas fall är det SIM-kortet inuti telefonen som kommer att användas. Hängde du med på det där sista om tele-operatörer? Valör är beredd att sätta ett telefonkort på att vi snart kommer att kunna köpa varor med hjälp av mobiltelefonerna och debiteras på månadsbasis. Med andra ord blir även teleoperatören en bank. Till råga på allt är teleoperatörerna via sina hemsidor på väg att bli handelsföretag. Netcoms hälftenägande av portalen Everyday.com är ett exempel. Telia har på sätt och vis hunnit ännu längre. Europolitans sajt har inte ett lika rikt utbud av prylar (ännu?), men mediedelen med senaste nytt, reportage och krönikor om telekomvärlden är rätt okej. Så visst kan man säga att teleoperatörerna är på väg att bli medieföretag. Precis som bankerna.

Ekonomijournalistik har länge varit förbehållet ekonomipressen, men den som går in på t ex Föreningssparbankens hemsida kan numera också läsa väl valda ekonomi-notiser. Och det gäller förresten inte bara bankerna. Flera nätmäklare har egna nyhetstjänster med börsinriktning. Klart att man ska ha “content” på sin sida.

Det har ju numera även resebyråerna, som på detta vis glider in på medieområdet även de. Inte för att Signaturen har någonting emot den saken – de har ju fått konkurrens om reseförmedling av till exempel SEB, som på detta vis ger sig in i resebranschen. Vad annat ska man vänta sig i dessa dagar när VVS-företag som Thalamus Networks försöker profilera sig som bredbandsportalaktörer? Att skogs- och hygienföretaget SCA startar småbarnstidning på nätet, kanske? En sån satsning skulle fungera perfekt ihop med blöjrörelsen, och när man ändå hade etablerat kundrelationer med småbarnsfamiljer skulle dom ju kunna sälja barnmat, barnvagnar, eller varför inte krocksäkra bilar typ Volvo och Saab, och resor för bilägare, bensin, grillkol och kanske försäkringar och när vi ändå är i farten…

Valör fruktar att vi kommer att få se mer av den här konglomeratifieringen på nätet ett tag framöver. Men vänta bara! Eftersom webbtiden går fortare än vår vanliga tid, borde det inte dröja mer än en par, tre år innan nästa trend tar över. Varför ska alla göra allting på nätet när man är så fascistiskt fokuserade i den fysiska världen? Vi väntar med spänning på nätets globala specialistföretag.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase