Rätt platsannons leder dig till rätt person

En felformulerad platsannons kan bli en dyr historia, vare sig du annonserar i tidningen eller på internet. Affärsvärlden har samlat rekryterings- och reklamproffsens bästa tips för att undvika de vanligaste misstagen.

1. Har jag gjort min hemläxa?
Se till att göra förarbetet ordentligt så blir annonsen i slutänden mycket bättre. Tänk igenom tjänsten flera gånger: Vilka är arbetsuppgifterna? Hur ser kravprofilen ut? Vilken plats ska personen ha i organisationen? Arbetsuppgifter? Speciella förutsättningar, till exempel många resdagar? Att vara helt klar över frågor som dessa underlättar inte bara själva skrivandet av platsannonsen. Det underlättar också när intervjuandet tar vid.

-Förberedelser kan inte överskattas. Under rekryteringen svänger gärna kravprofilen då man blir inspirerad av alla kandidater man möter. Det är naturligtvis roligt att låta möten med människor inspirera, men fundera först på vilka de verkliga behoven är, tipsar Helene Lagergren, affärsområdeschef för Manpower Professional Executive.

2. Önsketänker jag för mycket?
Något som kan vara lättare sagt än gjort är att hålla kravprofilen realistisk. Skilj på krav och önskemål; det är viktigt för slutresultatet. Ett exempel: Du vill ha någon som talar både engelska och tyska. Engelska kanske är en förutsättning för att klara jobbet, och därmed ett krav. Men går det att klara jobbet utan ett extraspråk som tyska? Om svaret är ja så är tyska ett önskemål, inte ett krav. Det bör framgå av annonsen, annars kanske du skrämmer bort fantastiska kandidater bara för att de har franska som extraspråk.

3. Har jag formulerat mig smart?
Se till att formulera dig ganska brett när du beskriver personen du söker. Då har du bäst chans att få ett bra urval av sökande. Samtidigt vill du inte heller ha för stort urval, så bli inte bli för svepande.
Undvik vaga och luddiga formuleringar som “samarbetsvillig” och “driven”. Det säger inte mycket om tjänsten och kan i värsta fall skapa direkt osäkerhet om tjänstens utformning. Det bästa är att sätta ut tydliga minimikrav. Vilka de kraven är vet du om du gjort hemläxan. Se till att företagets syfte med anställningen framgår tydligt i annonsen, och berätta vad du tror krävs för att göra en lyckad arbetsinsats.

4. Marknadsför jag företaget i annonsen?
Se på platsannonsen som om det vore en varumärkesannons. Visar du ditt företags identitet? Det är viktigt att den grafiska profilen stämmer med resten av företaget. Var också noggrann med att få fram rätt känsla i innehållet, inte bara när du väljer rubrik och eventuella bilder. Hela texten, från början till slut, ska vara präglad av företagets anda och kultur. Det går, men det kan vara svårt. Har du inte redan konsulthjälp kanske det kan vara värt besväret att skaffa det nu.

5. Tar jag i för mycket?
Granska annonsen kritiskt ytterligare en gång, fast du tycker att du är klar. Speglar annonsen som helhet företaget på ett relevant och vettigt sätt? Det är lättare än man tror att gå till överdrift bara för att man själv blir entusiastisk. Ett företag som säljer trädgårdsredskap kanske inte ska beskrivas i ordalag som “häftigt” och med “heta produkter”. Undvik floskler.

6. Har jag gett praktisk information?
Var tydlig med vart de sökande kan vända sig, till vem och på vilket sätt. Vem svarar på frågor om tjänsten? Hur ska de sökande kontakta företaget? Vilka handlingar vill du ha med i ansökan? När går ansökningstiden ut? Och när vill ni att personen ska börja?

7. Har jag beredskap att följa upp alla ansökningar?
Efterarbetet är också ett slags marknadsföring, glöm inte det. Ett bra bemötande gör att även den som inte fick jobbet säger positiva saker om er. De som inte får komma på intervju ska ha svar snarast, skriftligt om de själva skickat papper. De som varit på intervju men inte fått jobbet ska också få besked så fort det bara är möjligt, gärna muntligt av berörd chef.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.