Rätt kung i glasriket

En kläd- och reklamprylssäljare tar över det svenska konstglaset. Torsten Janssons förvärv av Orrefors Kosta Boda väcker undran och tvivel. Ändå är det just en skicklig och osentimental affärsman som han som den förlusttyngda koncernen behöver, anser Lotta Engzell-Larsson.

New Waves koncernchef Torsten Jansson har gjort marknaden perplex med förvärvet av en av Sveriges mest berömda förlusthärdar, Orrefors Kosta Boda. Exklusivt konstglas och reklampennor i samma firma, driven av en T-shirtkille? Frågorna och farhågorna är många, såväl runt Stureplan, som i Småland. Timingen var inte heller optimal, nyheten kommer en månad efter att New Wave presenterat sin första kvartalsförlust på tre år och analytikerna har börjat skriva ned sina prognoser.

– För vår del var det kanske inte ett perfekt läge att göra det här förvärvet, vi ska växa organiskt nu, men man får inte alltid välja tidpunkt, ibland får man ta tillfället i flykten och det här var en unik chans, säger Torsten Jansson.

Man kan tycka att förvärvet är helt vansinnigt – eller genialt. Det här är vad New Wave vill göra strategiskt:

– Växa genom att bredda koncernens sortiment med OKB:s kvalitetsprodukter, och samtidigt i stor utsträckning utnyttja befintlig distribution.

– OKB har redan en volym på 60 miljoner på den svenska profilmarknaden, men utomlands är marknaden helt obearbetad.

– Öka sin försäljning till detaljhandeln, där exempelvis Bruka-kedjan redan i dag är en stor kund.

– Jobba med OKB:s sortiment, exempelvis skapa en julkollektion.

– Starta nya varumärken inom OKB, Boda textil och Orrefors smide, som liksom övriga produkter både ska säljas som presentartiklar och genom detaljhandeln.

– Starta 3-8 nya butiker/outlets i befintliga outnyttjade lokaler för försäljning av koncernens övriga produkter, för att utnyttja potentialen av en miljon turister/besökare i glasriket årligen.

– Använda OKB:s bas i USA som språngbräda för att ta in övriga produkter där.

USA-satsningen känns mest riskabel och minst realistisk, här är kanske den största risken att pengarna börjar rinna i väg. Annars kan man säga att de förluster OKB haft de senaste fyra åren på totalt 100 miljoner inte är så farliga. De andra viktigaste riskfaktorerna är följande:

– NW drar på sig för mycket egen produktion, efter köpet produceras hälften av omsättningen (1,3 miljarder) inom “hårda produkter” (allt som inte är kläder och textil) i egen regi.

– Ledningen har svårt att ha fokus överallt.

– Med den förväntade ökningen av försäljningen till detaljhandeln ökar volatiliteten och risken i bolaget.

Man kan också konstatera att New Wave har gjort 14 förvärv på nio år, varav tre i år. Bolaget har samtidigt expanderat organiskt i nya länder och utökat antalet produkter och varumärken. Det ökande antalet förvärv har ökat risken för enskilda bakslag, vi har sett ett par och det lär komma fler, men det är en slagighet som måste ingå i kalkylen.
Samtidigt får enstaka problem mindre betydelse ju större bolaget blir. Frågan måste i stället gälla om man tror att affärsmodellen håller och om bygget har blivit mer eller mindre stabilt.

Jag tycker att de har visat att modellen håller. Jag tror också att om det finns någon som kan göra något av OKB är det Torsten Jansson, som inte låter sig bländas av Ulrica Hydman-Valliens vaser. Han vill tjäna pengar på dem lika väl som på pennorna och jackorna. Han är inte intresserad av att ha konstnärerna på middag, och säljer inte sortimentet kommer han att justera det utan rädsla för vad kultureliten i Stockholm ska säga.

Jansson ställer hela tiden de rätta frågorna och ser möjligheter, som varför en professionell ägare som Royal Copenhagen inte har utvecklat en julkollektion för OKB för att bättre exploatera den mest lönsamma och shoppingintensiva perioden på hela året. Bara det kan sannolikt utgöra skillnaden mellan vinst och förlust i OKB. När han dessutom slaktar administrationen och på sikt lägger ut en del produktion i låglöneländer kommer affären att ses i ett helt nytt ljus.
______________________
AKTIEN:

Spännande men dyr

Investerarna är försiktiga dessa dagar. Marknaden gillade inte förlusten under första kvartalet och reagerade med måttlig entusiasm på förvärvet av Orrefors Kosta Boda. Kursen gick starkt förra året, men nu anser många att aktien blivit dyr, och dagens börsklimat belönar inte kraftigt ökad risk som den vi ser i New Wave. I år har aktien bara stigit ett par procent och därmed utvecklats sämre än index.

Med de senaste förvärven häver sig omsättningen upp till ca 3 miljarder, vilket ska jämföras med ett börsvärde på 4 miljarder. Om vi tar in den ökade osäkerheten i våra prognoser och räknar med oförändrat resultat och vinst, trots att ledningen tror på en ökning, får vi ett p/e på 23 i år. Det är relativt högt, och det finns dessutom en hög risk i prognosen. Affärsvärlden räknar inte med någon kraftig vinstutveckling de närmaste två åren, utan ser det som en byggfas där OKB beräknas bli neutralt, det vill säga gå runt men inte mer.

Dessutom är New Wave inte helt okänsligt för konjunktursvängningar, en nedgång kan mycket väl synas i resultatet. Men vi tror ändå att aktien är värd 130-140 kronor, på lång sikt är det här fortfarande en av börsens mest intressanta tillväxtaktier.

Sex frågor till huvudägaren Torsten Jansson

Hur kom det sig att du började titta på OKB?
– För ett år sedan började vi representera OKB på den kinesiska marknaden, det var så kontakten uppstod. Sedan tittade vi på bolaget under lång tid, 6-9 månader, så vi har haft gott om tid. Sedan har vi förhandlat de sista tre månaderna.

Vad kan du göra i OKB som andra, från Robert Weil till branschkännaren Royal Copenhagen, har misslyckats med?
– OKB borde vara lönsamt med sin volym. En sak är att tidigare ägare främst har jobbat med att trimma produktionen, men de har inte gjort så mycket åt den administrativa sidan, det kommer vi att göra, det är där vi kommer att börja. Sedan ser vi att vi kan utnyttja vår befintliga försäljningsorganisation för Sagaform (porslin etc) ute i Europa även för OKB.

Konstnärerna i Småland är inte kända för att vara så lätthanterliga, hur ser du på det?
– Det tror jag är överdrivet, vi har fått bra respons. Sedan är det ju så att det har varit lättare för oss än för dem som varit inne tidigare, det har ju gått så långt, vi sade att om inget görs nu så finns inte firman om 14-15 månader.

Kan du tänka dig att lägga tillverkning utanför Sverige?
– Jag tror att det är viktigt att man har produktion i Sverige för de exklusiva produkterna. Men om vi ökar försäljningen på glas kan man tänka sig att vi lägger ut en del enklare produktion.

Blir ni inte alltför involverade i produktion med det här köpet, ni ska väl vara bäst på distribution?
– Det är riktigt att vi äger en del produktion i dag, men vi ska inte bli ett tillverkningsbolag utan huvudsakligen använda legotillverkare.

Hur brett produktområde kan ni ha, ska ni bredda er ytterligare?
– Man kan tänka sig att vi breddar något ytterligare, vi kan också lägga till nya varumärken på produktområden vi redan har, men nu har vi förvärvat så mycket sista tiden att vi ska satsa på organisk tillväxt i första hand.Spännande men dyrt
Investerarna är försiktiga dessa dagar. Marknaden gillade inte förlusten under första kvartalet och reagerade med måttlig entusiasm på förvärvet av Orrefors Kosta Boda. Kursen gick starkt förra året, men nu anser många att aktien blivit dyr, och dagens börsklimat belönar inte kraftigt ökad risk som den vi ser i New Wave. I år har aktien bara stigit ett par procent och därmed utvecklats sämre än index.
Med de senaste förvärven häver sig omsättningen upp till ca 3 miljarder, vilket ska jämföras med ett börsvärde på 4 miljarder. Om vi tar in den ökade osäkerheten i våra prognoser och räknar med oförändrat resultat och vinst, trots att ledningen tror på en ökning, får vi ett p/e på 23 i år. Det är relativt högt, och det finns dessutom en hög risk i prognosen. Affärsvärlden räknar inte med någon kraftig vinstutveckling de närmaste två åren, utan ser det som en byggfas där OKB beräknas bli neutralt, det vill säga gå runt men inte mer.
Dessutom är New Wave inte helt okänsligt för konjunktursvängningar, en nedgång kan mycket väl synas i resultatet. Men vi tror ändå att aktien är värd 130-140 kronor, på lång sikt är det här fortfarande en av börsens mest intressanta tillväxtaktier.Osäkert på kort sikt
New Wave, mkr 2004 2005(p) 2006(p)
omsättning 2300 2950 3400
vinst e finnet* 214 230 230
vinst/aktie, kr 4,9 5,6 5,6
p/e** 27 23 23
* vinst i år beräknas exkl goodwill, 2004 redovisas enl gamla regler. **p/e för 2004 är inkl goodwill, 2005 exklusive goodwill

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.