Rally i Volvo efter rapporten

Aktiemarknaden drog en lättnadens suck när Volvo presenterade sin bokslutsrapport på torsdagen. Resultatet blev visserligen något sämre än väntat men en stark avslutning på året för Lastvagnar lyfter humöret bland investerarna. Aktien handlades upp 10 kronor efter rapporten.

Några tecken på en snar återhämtning för lastbilsmarknaden i Nordamerika finns dock inte. Tvärt om räknar Volvo med en ytterligare nedgång i efterfrågan under det första kvartalet i år. Uppmuntrande är dock att branschens tillverkningstakt nu närmat sig orderingången i Nordamerika. Under slutet av förra året räddas affärsområdet av en rekordstor marknad i Västeuropa och en bra utveckling på samtliga andra marknader i världen.

Tillsammans med det åtgärdsprogram som Volvo i somras startade inom Lastvagnar har det lett till att affärsområdet avslutar 2000 med sitt bästa kvartal. Programmet har gett resultat snabbare än väntat och rörelsemarginalen har ökat till 3,9 procent i det fjärde kvartalet tack vare lägre produktions- och utvecklingskostnader. Volvo har även lyckats få igenom prishöjningar på den europeiska marknaden.

Koncernen redovisar ett resultat efter finansnetto på drygt 6,2 miljarder kronor. I den siffran ingår dock en tilläggsköpeskilling på 375 Mkr från försäljningen av Personvagnar. Jämfört med analytikernas snittprognos på 6 miljarder i SME Direkts sammanställning var resultatet alltså något sämre. Lastvagnar klådde dock förväntningarna med 300 Mkr.

Volvo räknar nu med att lastbilskonjunkturen nått sin topp i Västeuropa och att 2001 kommer att innebära en något mindre totalmarknad jämfört med föregående år. Under 2000 har Volvo Lastvagnar kunnat försvara sina marknadsandelar såväl i Nordamerika som i Västeuropa och Brasilien.

Även anläggningsmaskinerna i VCE har upplevt stora problem i Nordamerika under 2000. Lönsamheten inom området har också successivt minskat under slutet av det gångna året på grund av en vikande marknad och prispress främst i Nordamerika. VCE har under det fjärde kvartalet även tagit kostnader för att minska sin personalstyrka och missade analytikernas prognos med knappt 100 Mkr för helåret.

Styrelsen i Volvo har även beslutat att föreslå ett återköpsprogram av maximalt 10 procent av bolagets egna aktier. Under 2000 återköptes 10 procent som en del av betalningen för Renault VI/Mack. Ytterligare 5 procent av det nya programmet ska gå till Renault som betalning. Prislappen för Renault VI/Mack hamnade på 10,7 miljarder kronor.

Arbetet med att integrera verksamheterna i Volvo och Renault VI/Mack har påbörjats efter konkurrensmyndigheternas godkännande. Den nya organisationen är på plats och arbetet med att ta fram planer för produkter och budgetar pågår. Samtidigt delar organisationerna med sig av sina erfarenheter för att kunna plocka fram så mycket synergier som möjligt. Volvo har tidigare sagt sig räkna med 3,5 miljarder kronor i synergier efter två år och ytterligare 3 miljarder kronor längre fram.

På aktiemarknaden togs rapporten emot med öppna armar och Volvos aktie handlades upp 10 kronor till 188.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.