Rädsla att misslyckas stoppar kvinnors företagsdrömmar

Drömmen om att driva eget företag är stark hos svenska kvinnor, med 60% som funderat på att starta ett enligt en ny undersökning. Men nära hälften stoppas av rädslan att misslyckas. Privatekonomiska skäl och brist på riskkapital är andra orsaker. Bland unga kvinnor är bilden ännu krassare: de vill ännu mer, men vågar mindre.
Rädsla att misslyckas stoppar kvinnors företagsdrömmar - Lotta Bourgoin, vice chef företagsaffären Nordea

70% av svenska privata företag ägs av män, det är en siffra som inte stort ändrats de senaste årtiondena. Och bara 8% av svenska kvinnor driver eget enligt Nordeas undersökning.

Men långt fler kvinnor än så drömmer om entreprenörslivet, visar en ny undersökning: 60% har någon gång funderat på att driva eget företag och en tiondel av alla kvinnor som inte driver företag idag tänker på det mycket ofta, enligt en enkät som Kantar Sifo för första gången genomfört på uppdrag av Nordea.

De flesta som inte kommer till skott pekar på privatekonomiska skäl som en bromskloss. 48% anger det som ett hinder.

Lotta Bourgoin, vice chef för företagsaffären på Nordea, säger att hon inte är förvånad utifrån sin erfarenhet på banken:

”Det kan vara ett otroligt stort steg att starta eget om man är fast anställd och får ett tryggt lönekuvert varje månad.”

Nästan lika många, 45%, säger att rädsla för att misslyckas står mellan dem och drömmarna.

“Det är en hög siffra och den kan vi jobba på genom att ge kunskap så att fler vågar. Till exempel informera om den offentliga finansiering som är tillgänglig, hur man pitchar till banker och riskkapitalister. Och vi kan låta kvinnor som tagit steget inspirera”, säger Bourgoin.

Men är det bra om fler tar risker? Kanske kvinnor är smarta som föredrar trygghet och undviker misslyckanden?

“Att kvinnor är underrepresenterade innebär att det finns en outnyttjad potential, men det är också en jämställdhetsfråga. Det handlar om ägande och inflytande”, säger hon och fortsätter:

“När man startar företag, oberoende om man är man eller kvinna, vet man aldrig vad som kommer ens väg. Man måste misslyckas under vägens gång, men plocka upp lärdomar. Det gäller ju alla områden i livet, att man tar risker och lär sig.”

Mer sug, större rädsla

Bland yngre kvinnor, mellan 18-29 år, driver ännu färre eget, 5% jämfört med 8% av alla kvinnor.

Detta trots att just unga kvinnor enligt undersökningen är de som drömmer allra oftast om en egen verksamhet. 71% uppger sig någon gång funderat på det, jämfört med 60% av alla tillfrågade.

Samtidigt är de unga mer oroliga för hur det skulle gå: 60% säger att de är rädda för att misslyckas, jämfört med 45% av alla kvinnor.

Lotta Bourgoin tror att man vågar mer med litet mer erfarenhet i bagaget, men att kunskapsbyggande är avgörande:

“Det både ökar möjligheterna och självförtroendet och ska helst börja redan på högstadiet, och definitivt i gymnasiet. Att ha förståelse för budgetering, sparande och pension gör att man kan planera för att förverkliga sina drömmar senare”, säger hon.

Men näringslivet kan också bli mer medvetet.

”Vi får börja med oss själva på banken. Vi har 96 olika nationaliteter och pratar över 60 språk. Men använder vi den mångfalden i kreditkommittéer och när vi möter nya kunder? Här tror jag vi kan spegla omvärlden bättre, inte bara vad gäller kön utan även ålder, säger Bourgoin.

Manligt riskkapital

Åtta av tio (81%) kvinnor som driver eget företag uppger att de inte använt sig av extern finansiering för att driva sitt företag. Av de som använt sig av extern finansiering har bara 19% fått riskkapital. 45% uppger att de tagit banklån, medan nära 40% finansierar sitt företag med eget kapital och 14% genom familj och vänner.

“Vi ser att kvinnor ofta startar företag som är mer småskaliga, men som ofta snabbt genererar intäkter. Vissa av dem skulle ha stor potential att växa och skala upp. Där skulle det vara bra att kvinnor hade en bred palett av finansiering i åtanke”, säger Lotta Bourgoin.

Det är redan bekant att mindre än 1% av privat riskkapital går till företag som startats enbart av kvinnor.

”Vi vet att kvinnor tenderar att pitcha sina företag mer realistiskt än män, som oftare har hockey-stick form på sina prognoskurvor”, säger Bourgoin.

I lågkonjunkturens öga

Som en av de högst ansvariga för företagsaffären på Nordea har Lotta Bourgoin även fingret på pulsen vad gäller företagsklimatet i stort idag. Hon säger att vi befinner oss djupare i nedgången än för ett halvår sedan.

”Man kan nog kalla det lågkonjunkturens öga. Det ser man också på Riksbankens agerande att inte höja räntan. Jag träffade några av deras representanter nyligen som sa sig vara trygga med sitt beslut att lämna styrräntan oförändrad.”

Konsumenterna säger hon fortfarande är ”deppiga såklart”, men för de flesta företag hon möter går det ändå vägen – trots ett högre antal konkurser i vissa branscher och en del oro: Bland kvinnor i undersökningen har 35% funderat på att avveckla sitt företag under de 12 senaste månaderna. 52% av dessa säger att dålig lönsamhet är anledningen.

”Det kan se ut som om det är mycket folk i omlopp när man går på Stockholms gator, men genomsnittsnotan på restaurang är betydligt lägre än den var för ett år sedan”, säger hon.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Spotlight Stock Market
Annons från AMF