Räddad av gonggongen

PricewaterhouseCoopers ska inte deppa över att affären med Hewlett Packard sprack.

När Hewlett Packards chef Carly Fiorina i september meddelade att företaget tänkte köpa revisionsjätten PricewaterhouseCoopers managementkonsulter, framstod affären som visserligen riskabel men samtidigt logisk för båda parter.

HP skulle med förvärvet i ett slag förstärka sin konsultverksamhet med cirka 35.000 managementkonsulter. Det skulle bli en rejäl skjuts framåt i företagets strävan att omprofilera sig från gammalmodig hårdvarutillverkare till modern leverantör av hela IT-lösningar.

För PwC fanns också strukturella fördelar att hämta. Framför allt skulle affären lösa problemen med amerikanska kontrollmyndigheten Securities and Exchange Comission (SEC) som under sin chef Arthur Levitt hävdat att revisionsföretagens oberoende hotas om de också åtar sig lukrativa konsultuppdrag. Levitt har drivit linjen att revisionsbolagen helt enkelt bör göra sig av med sina managementkonsulter, och har till exempel applåderat Ernst & Youngs försäljning av sin managementkonsultdel till Cap Gemini.

Men de senaste månaderna har HP-aktien fallit och budet, ursprungligen värt cirka 17,5 miljarder dollar, har urholkats. I samband med en vinstvarning i förra veckan, tvingades därför Carly Fiorina gå ut och meddela att affären med PwC gått om intet.

Ingen anledning deppa

PwC har dock ingen anledning att deppa över detta. Snarare kan man se det som att företaget kommit undan slakt med ett nödrop. I förra veckan nådde nämligen SEC en kompromiss med de största revisionsföretagen, en kompromiss som gör att revisorerna kan fortsätta med konsultverksamhet, om än med vissa restriktioner.

För PwC betydde det att en av de stora försäljningsanledningarna plötsligt försvann. Utan SEC:s press fanns inte längre samma anledningar att snabbt sälja konsultdelen, varpå HP:s bud inte längre framstod som så intressant.

Första motgången

Carly Fiorina har däremot anledning att deppa. Hon spelade högt med budet, och tvingas nu acceptera sitt första stora nederlag sedan hon tog över ledarskapet 1999. Och hon har världens ögon på sig. Hewlett Packard är det företag som förmodligen uppmärksammats mest i världens ledarskapslitteratur med sin förmåga att förändra sig. På 1970-talet apostroferades företaget som ett “Z-company”, ett nytt slags företag som värnade om både de anställda och resultaten. På 1980-talet blev det förebild i den entreprenörsrevolution som startade med bästsäljaren “In search of excellence”. Lägg till detta att HP, med grundarna Bill Hewlett och Dave Packard, var det första riktigt framgångsrika företaget i Silicon Valley.

Lyckades ställa om

Företaget lyckades ställa om till marknaden för kvalitetsskrivare när konkurrensen på smådatorer hårdnade på 1980-talet, och strategin har varit att gå in i den kopie- och fotomarknad som dominerats av Kodak och Canon.Nu är Carly Fiorinas strategi att göra HP till ett ledande företag inom internetekonomin. Strategin lär inte ändras på grund av den uteblivna PwC-affären. Visst kan företaget fortfarande öka sin konsultdel genom mindre köp, men den snabba allt-i-ettlösning som var så nära har definitivt gått om intet. Det har finansmyndigheten SEC sett till.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.