”Publicister börjar tänka som annonsörer”
Strossle jobbar på två fronter. Bolaget hjälper publicister att optimera trafiken på sajten och mellan sajter genom att ge läsaren rekommendationer. Dessutom hjälper Strossle annonsörer med så kallad native advertising, det vill säga annonsering presenterat i form av artiklar.
Men det var inte alls så det började.
När Jens Ander, Dan Willstrand och Magnus Hultman drog i gång företaget 2014 var tanken att koppla rörligt innehåll till skrivna artiklar för att rörligt material, alltså webb-tv, skulle nå en bredare publik. Strossle tjänade pengar på reklamfilmen som spelades upp innan.
– Problemet var att det inte fanns pengar i den annonseringen. För varje klipp fick vi 10 öre. Men när annonsörer visade upp egna klipp fick vi 5 kronor, säger Jens Ander.
Annonsörerna var villiga att betala för att visa upp helt eget material. Ett år efter start bytte Strossle affärsidé till den nuvarande. Sedan dess har bolaget genomfört en snabb tillväxtresa och finns i dag i tio länder. Koncernen kommer i år att omsätta över 100 miljoner kronor och visa vinst.
– Tillväxten har kostat. Men det tar inte mer än ett år att få en marknad lönsam.
Strossle jobbar ännu inte med personanpassning, utan är inriktade på att få läsarna att även ta del av artiklar som innehållsmässigt ligger nära det de för tillfället läser.
– Vi kan se på vår trafik att man har dubbelt så mycket time spent på trafik som kommer från våra rekommendationer jämfört med trafik som kommer från sociala medier. Man befinner sig i konsumtionsmode när man väl har klickat in på sajten.
Han ser ytterligare stora förändringar framför sig i mediebranschen och tror på mer samarbete mellan olika mediehus och mellan annonsörer och publicister.
– Publicister börjar tänka mer som annonsörer och jobbar aktivt med att driva trafik för att nå sina affärsmål, samtidigt som annonsörer börjar tänka mer som publicister och skapar innehåll i syfte att bygga engagemang. Vi som bolag befinner oss mitt i denna smältdegel och ser till att driva trafik dit den gör mest nytta för alla parter.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.