Streaming
Profilerna investerar i ny app som sänder SHL och Premier League: ”Sjukt kul”
”Det känns som ett så självklart läge och en superspännande affärsidé i dagens mediasamhälle, där voice blivit så stort i alla kanaler”, säger Ann Grevelius om satsningen på livekommenterade sportsändningar hon gått in i.
Den tillförordnade aktiechefen för Alecta, och tillika affärsängel bakom bland annat sparrobotföretaget Opti, är en av flera namnkunniga investerare i Sportscom. Det nya bolagets affärsidé är att streama matcher ur bland annat Allsvenskan i fotboll, SHL och Premier League utan avbrott för nyheter eller musik. Modellen är prenumerationsbaserad och ger tillgång till över 1 000 livesända matcher om året.
Lockar tunga namn
Även Storytels grundare Jonas Tellander tror på ljudtrenden och finns med bakom Sportscom. Bredvid honom och Grevelius finns även Karl Andersson, VD på Matsmart med på tåget, samt det skånska investeringsbolaget Loop Capital.
Hur stort kapital som pytsats in vill bolaget inte uppge.
“Vi kommenterar inte deras investeringsnivåer utan det är något de själva i så fall får gå ut med. Alla våra delägare har inte behov att synas”, säger Ola Heffler, VD för Sportscom, och själv majoritetsägare i bolaget tillsammans med Katarina Koritz, och Peder Rotkirch.
Tellander själv skriver till Affärsvärlden att han inte har någon roll i det nya bolaget ”annat än som investerare och bollplank till Ola och teamet”. Men han är starkt engagerad i produkten:
”Jag ser fram emot premiären, ska bli sjukt kul att lyssna på matcherna i Premier League!”
Koriz har bland annat byggt upp Fotbollskanalen tillsammans med Olof Lundh och varit onlinechef på Viasat Sport. Hon var också kursare med Grevelius i Uppsala och det var vid ett tillfälle när de återsågs efter lång tid som Opti-grundaren blev intresserad.
Kommenterar inte ersättningsmodellen
På innehållssidan har bolaget knutit till sig bland andra två veteraner från TV4, kommentatorprofilerna Jesper Hussfelt och Robert Perlskog. Hussfelt har främst arbetat med fotboll, och de sista åren även padel, medan Perlskog bland annat vurmar för handboll. Alla matcher på Sportscom kommer att kommenteras på svenska.
De profiler ni knutit till er är inte gratis. Blir de också delägare, eller ska ni ersätta dem fullt med lön?
“Vi tror att väldigt många kommentatorer tycker att det är otroligt roligt att jobba med ljud och att få vara med att bygga upp något nytt. Exakt hur ersättningsmodellen ser ut är något som får stanna mellan oss och kommentatorerna”, säger Heffler.
“Några ytterligare emissioner”
Ola Heffler säger också att Sportscom kan växa till fler marknader om det går bra i Sverige.
“Jag vill inte gå in i detalj på hur vår tillväxtplan ser ut, men i planen ligger ytterligare några emissioner”, säger han.
Sportscom tänker sig att samarbeta med ett fåtal utvalda sponsorer och partners som kommer att synas runt och i appen. Storytel skulle ju ligga nära till hands, men Heffler vill inte lägga fast sig:
“Vi för idag dialog med flera olika aktörer för att nå ut och fram till så många möjliga lyssnare som möjligt. Exakt hur det kommer se ut ber jag att få återkomma med”, säger han.
Billigt?
Intjäningsmodellen grundar sig på abonnemang där kunden betalar 69 kronor per månad, eller 499 kronor per år. Något mål för antal lyssnare man inte vill gå ut med.
I ljuset av att kostnaderna för rättigheter till TV-sportsändningar ständigt ökat är ljud-marknaden intressant. Idag betalar Telia en miljard kronor per säsong för TV-rättigheterna att sända Champions League. En prisnivå som fått stora bolag att gå på knä eller vara tvugna att välja bort stora evenemang. Bristen på konkurrens om ljudmaterial, däremot, kommer åtminstone initialt att placera Sportcoms inköpskostnader i en annan liga. Om marknaden öppnas, som teamet hoppas, skulle det dock på längre sikt kunna se annorlunda ut.
Avskräcker Viaplays kris er på ett eller annat sätt?
“Jag har svårt att uttala mig om Viaplays situation, men lyfter vi blicken kring sport och efterfrågan så finns det ingen som säger att den kommer minska. Till exempel Netflix framgångssaga med dokumentärserien ‘Drive to survive’ har skapat en enorm efterfrågan på F1, deras livesändningar och koncept, som ingen kunde förutspå. Så vi är helt övertygade om att sportsliga ‘lägereldar’ kommer vara fortsatt viktiga”, säger Heffler.
Vad betyder det för er att ha Tellander med på tåget?
“Jonas är ett väldigt bra bollplank vars kompetens och erfarenhet är fantastiskt att få ta del av. Han bjuder på sina lärdomar och ger sin syn på olika situationer och frågor vi har. I slutänden faller allting ner på oss och hur väl vi lyckas exekvera, men jag skulle inte bli förvånad om vi lyckas undvika vissa misstag tack vare våra samtal med Jonas”, säger Heffler.
Premiären för Sportscom och Premier League är den 11 augusti.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.