Preem varnade för prischock vid sänkt reduktionsplikt: ”Svårt spekulera i pris”

När regeringen öppnade för sänkt reduktionsplikt varnade Preem för prischock i Sverige. Efter årsskiftet föll priset med drygt fyra kronor – men Preem står fast vid att det finns risk för dieselbrist. "Utbudssituationen för vinterdiesel är väldigt skör", säger Eric Westerholm på Preem till Affärsvärlden. Cirkle K och OKQ8 gör andra bedömningar.
Preem varnade för prischock vid sänkt reduktionsplikt: ”Svårt spekulera i pris” - BRÄNSLEPRISER
Priset vid pump föll drygt 4 kr/litern för diesel vid årsskiftet. Preem varnade innan för att priserna tvärtom kunde stiga. Foto: Stina Stjernkvist / SvD / TT

Att sänka reduktionsplikten kunde i själva verket leda till högre dieselpriser. Den varningen kom drivmedelsbolaget Preem med i februari 2023 i en intervju med Dagens Nyheter.

Priseffekten skulle kunna komma som en konsekvens av dieselbrist, menade Preem som hade skäl att vara kritiska. Bolaget har gjort miljardinvesteringar i biodrivmedel och hör till de aktörer som drabbats hårdast av sänkningen av reduktionsplikten.

Utspelet om att regeringens plan skulle kunna få omvänd effekt fick stort genomslag. Risken för högre dieselpriser upprepades under hela 2023 av talespersoner i debattartiklar och intervjuer. Paralleller drogs också till kriser i andra länder, som när dåvarande presschefen Dani Backteg lyfte fram bränslekrisen i Storbritannien.

“Har man otur kan det gå så pass långt”, sa han i en intervju med Expressen.

I Storbritannien införde många bensinmackar 2021 ransonering. Desperata britter hamstrade bränsle och till slut fick militären kallas in för att leverera reservtankar med bensin till mackar.

Preem: “Svårt att spekulera i pris”

När reduktionsplikten på diesel väl sänktes vid årsskiftet föll dieselpriset omedelbart med drygt fyra kronor. Det är fortfarande en bit kvar till Tidöpartiernas beräkningar på uppemot 5,50 kronor per liter, men desto längre ifrån Preems skräckscenario med höjda dieselpriser.

Eric Westerholm är varuförsörjningschef på Preem. Foto: Preem

Hur ser ni på utspelet idag?

“Det vi tittar på är dieselläget totalt i Europa med fokus på i Norden, och då specifikt situationen för vinterdieseln. Där kommer vi från en period under de senaste åren där utbudet succesivt har krympt, då den nordiska raffineringskapaciteten sjunkit under de senaste åren”, säger Eric Westerholm, som är varuförsörjningschef på Preem.

Dieselpriset föll ändå drygt fyra kronor efter årsskiftet. 

“Som en kortsiktig effekt ser man ju att priset har sjunkit, så är det ju. Sen hur länge det håller i sig är svårt att spekulera i, då det som vi alltid sagt, är svårt att spekulera i pris.”

Andra raffinaderier i Europa producerar inte diesel som möter nordiska vinterkrav, och efter att dieselkranen från Ryssland skruvades åt är situationen skör, menar Eric Westerholm.

“Det gör att utbudet har varit begränsat och fortfarande är begränsad idag. Det är främst en konsekvens av invasionen som skedde 2022”, säger han.

Eric Westerholm står fast vid att det finns risk för dieselbrist i Sverige, då Norden gått från att vara självförsörjande till att vara beroende av import av diesel utanför Europa. Situationen har blivit skörare efter sänkningen av reduktionsplikten menar han.

“Det är fortfarande en väldig skör utbudssituation när det gäller vinterdiesel. Idag importeras delar av den diesel som används vintertid i Norden från andra kontinenter, från Mellanöstern bland annat, och från USA. Vilket gör att det är en skörare marknad”, säger han och fortsätter:

“Sen betyder inte det att vi befinner oss i en krissituation, men marknaden är mindre robust mot störningar om saker händer kortsiktigt.”

OKQ8: “Ser inte risker för dieselbrist”

Andra drivmedelsbolag gör dock inte samma bedömning av dieselläget och varken Cirkle K eller OKQ8 ser någon risk för att en bristsituation ska uppstå framåt.

Efter nyår kunde vissa kunder förvisso uppleva en bristsituation, men det var ett tillfälligt problem, enligt Johan Söderberg, drivmedelschef på Cirkle K.

“Många valde att avvakta med att tanka bilen till efter nyår och den kraftigt ökade efterfrågan under några dagar tillsammans med extremväder på många håll i landet gjorde att vi fick utmaningar i vår logistik”, uppger han för Affärsvärlden.

“Nu ser efterfrågan i stort ut som normalsituationen innan årsskiftet och vi har en normal logistiksituation”, fortsätter Johan Söderberg.

Inte heller OKQ8 ser någon risk för brist på diesel efter sänkningen av reduktionsplikten.

“OKQ8 har god tillgänglighet på alla bränslen och ser inte risker för dieselbrist framåt. Under första veckan 2024 gick det tomt på en del stationer på grund av hög efterfrågan i kombination med att det kalla vädret försvårade distributionen till stationer och kunder”, skriver Lisa Öhrqvist, kommunikationssamordnare på OKQ8.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Spotlight Stock Market
Annons från AMF