Fastighet Oscar Properties
PR-strategen om Oscar Properties PM: ”Befriande oputsat”
Klockan 21.56 på onsdagskvällen skickade Oscar Properties ut pressmeddelandet “Stockholms tingsrätt avslog bolagets ansökan om rekonstruktion”. Under den anspråkslösa rubriken fanns en riktigt syrlig VD-kommentar, där både domare, nämndemän och brf:en “Innovationen” fick sig en släng av sleven.
“Vid en konkurs blir utfallet för dem noll, zilch som man säger på engelska”, skrev VD:n Richard Bagge om brf:en som begärt bolaget i konkurs bland annat, innan han avslutade med att önska “God kväll!”
Richard Bagge var lika rättfram när han fick frågor om bolagets situation, i en artikel på fredagen.
“Det är som om jag går på lina mellan två bergstoppar. Vinglar fram och tillbaka. Jag vill ju inte gärna ramla ner”, sa han till SvD.
“Bitterheten drar ner betyget”
Oscar Properties PM har toppat läslistan på MFN och Afv:s artikel med VD-kommentaren i sin helhet är en av veckans mest lästa artiklar. Sett till spridningen är det en succé, men hur lyckad kommunikation blev det ovanliga greppet?
Afv-krönikören Fredric Thunholm, som är kommunikationsstrateg på byrån Wavemakers, ger PM:et “två av fem i betyg”.
“Men det är en ganska stark tvåa! Det finns en friskhet i anslaget som det ofta krävs några glas vin för att få till, och den är uppfriskande i det hav av prudentlig perfektionism som är normala pressmeddelanden. Det som drar ner betyget är bitterheten”, säger han och lägger till:
“Det hade kanske funkat om Bagge gått full rättshaverist och texten varit på sextio sidor. Bitterhet som trerätters måltid kan vara intressant, men som krydda blir det bara trist.”
“Befriande oputsat”
Men det är ändå uppfriskande med en VD som är så rak och rättfram i sin kommunikation?
“Som sagt, det är befriande oputsat, men varken rakhet eller ärlighet är ju bättre som verktyg än den som använder dem.”
Kan du bjuda på något annat minnesvärt PM eller kommunikationsinsats, som du minns?
“Först en reflektion: Alla välkammade pressmeddelanden som ingen bryr sig om, måste ändå vara de mest misslyckade? De som är korrekta och tråkiga och inte handlar om något som engagerar.”
“Men – ett aktuellt exempel på svajig PR, är väl Elon Musk, som först sa åt X-annonsörerna att ‘go fuck themselves’ och nu stämmer annonsörer för att de inte annonserar på X.”
Oscar Properties har överklagat Stockholms tingsrätt beslut att neka rekonstruktion, men prövning har nekats av hovrätten. Det innebär att beslutet ligger fast och på måndag väntas beslut om konkurs.
Läs också: Oscar Properties galna PM om tunga beskedet: ”Det blir noll för dem, zilch”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.