Pr-proffsen anar ljusning

Pr-konsulterna slickar såren efter ett nattsvart 2002. Nu hoppas byråerna att näringslivet ska öppna plånböckerna för att putsa upp sin skamfilade image efter alla skandaler.

Förra året går till historien som det tuffaste i pr-branschens historia. Den tidigare rakettillväxten är långt borta. Förra året redovisade branschen som helhet röda siffror.

– Pr-byråerna var för dåliga på att inse att marknaden vänt ner. De trodde det var en tillfällig dipp som skulle gå över, och valde att inte skära i kostnaderna i tid. Branschen växte för snabbt och bromsade för sent, säger Pär Sundberg, vd på OTW-gruppen.

Effekterna är flera. Nu kräver kunderna tydligt avgränsade och bantade projekt.
Branschföreträdare berättar också att kunderna blivit mycket duktigare när det gäller att köpa både reklam och pr. De är helt enkelt mer krävande och förhandlar bättre.

Kreab, Sveriges i särklass största pr-byrå, var tungt viktade mot pr inom finanssektorn och i samband med storaffärer. Under 2002 fick den därför se sina intäkter i Sverige falla kraftigt. Fallet har kompenserats av en ökning inom lobbying och politikerkontakter samt att dess utländska kontor gjort bättre ifrån sig och balanserat upp intäktsbortfallet. Ungefär hälften av Kreabs verksamhet kommer från affärer utanför Sverige.

Men det finns också företag som går mot strömmen. OTW-gruppen är ett sådant exempel. Mellan 2001 och 2002 ökade OTW sin byråintäkt med 20 procent till 38 miljoner kronor och för 2003 räknar bolaget med att öka siffran till 50 miljoner kronor.
Den stora frågan är naturligtvis när marknaden vänder upp. Meningarna går något isär mellan dem som Affärsvärlden talat med, men de flesta är optimistiska inför 2004 då man räknar med att konjunkturen tar fart. De senaste månaderna har flera pr-konsulter också känt av en ökad aktivitet.

– Vid halvårsskiftet i år kände vi en klar vändning. Det finns en större positivism med fler uppdrag som är större än tidigare. Företagen har tröttnat på att vara negativa. Den positivism som vi nu ser finns främst i Sverige, men också i andra länder där vi är aktiva, säger Peje Emilsson, vd för Kreabkoncernen.

Även Journalistgruppen börjar se positiva tecken, och vd Yvonne Kaplan säger att hon är “försiktigt optimistisk”, men räknar inte med någon “jätteuppgång under hösten”.

– Den svåra tiden har vi på Journalistgruppen bakom oss, säger hon.

Åsa Ragnar-Svedberg, vd på Hill & Knowlton, räknar med att marknaden vänder upp ordentligt först nästa år.

– Vi ser tecken i ekonomin, och alla man talar med vill se en uppgång. Om alla vill det så blir det så, säger hon.

Erik Strand på Appelberg har däremot en betydligt mer pessimistisk syn på när en vändning kan komma. Han tror att den infinner sig först 2005.

– Det tar längre tid än vad vi tror för ekonomin att vända upp. Vi märker naturligtvis att det finns ett nyvaknat intresse för pr-branschen, men det finns inga skrivna order, utan situationen präglas av en försiktighet, säger han.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase