Powercell efter Nikola
Fredagen den 29 mars. Det är en vd full av tillförsikt som möter upp på Powercells anläggning vid Biskopsgården i Göteborg. Företagets bränsleceller har gott rykte internationellt. Aktien har gått som tåget sedan noteringen på Nasdaq First North i december 2014. Under fjolåret tecknades avtal med industrigiganter som Bosch och Siemens. Det vd Per Wassén nu hoppas på är genombrottsordern från det amerikanska uppstartsbolaget Nikola, som har förbeställningar på 13 000 lastbilar.
Men bara några dagar efter vårt reportageteams besök kom beskedet som innebar ett abrupt slut på aktiekursens stigande kurva. Nikolas vd och grundare Trevor Milton meddelade inför öppen ridå på Twitter att företaget inte tänker använda sig av de svenska bränslecellsstackarna i sina lastbilar.
@Nikolatrevor: We are using Powercell in our test trucks but not for production plans. They have partnered with Bosch which we believe will be a great partner for them. More to come on this as it’s tied to our new facility announcement.
Hur går Powercell vidare efter det här? Är hoppet trots allt inte helt ute?
Men låt oss backa bandet lite först. Under intervjun var Per Wassén mycket optimistisk inför att få leverera stackar till Nikola. Lastbilstillverkaren använder redan Powercells produkter i sina testfordon.
– Nikola kommer säkert att skaffa sig alternativ i utvärderingsprocessen. Men vi har ju levererat de första stackarna och samarbetar redan med Robert Bosch som bygger systemet runt stacken, säger Per Wassén.
När kommer beslutet om vem som blir huvudleverantör till Nikola?
– Vad vi förstår är vi de enda han utvärderar. Och jag tror att vår kombo med Bosch är otroligt stark, säger Wassén.
Men förhoppningarna grusades alltså plötsligt av Trevor Milton.
Efter det snöpliga beskedet skickade Powercell ut ett pressmeddelande med en kryptisk förklaring till varför leveransavtalet uteblev:
”Testerna har fallit väl ut men då vi avvisat de föreslagna affärsvillkoren såsom fullständigt oacceptabla för Powercell, har Nikola valt att avsluta samarbetet när det gäller serieproduktion.”
Ny Teknik har frågat efter en utförligare förklaring till varför affärsvillkoren var oacceptabla.
– Det går jag inte in på, eftersom det finns sekretessavtal med i bilden, säger Powercells Mårten Wikforss, som ansvarar för kommunikation och investerarrelationer.
Finns det någon risk att Nikola har kommit över teknisk kunskap om era bränsleceller som de kan använda för att bygga sina egna?
– Vi har en väl patenterad teknik. I så fall skulle det innebära ett rent patentintrång, vilket inte hör till vanligheterna. Så det tror vi inte, säger han.
Vad innebär beskedet för Powercell?
– Det är full fart framåt i hela sektorn ändå. En massa aktörer står inför krav på omställning. De slutar inte agera för att Nikola har valt bort oss. Vi har fortfarande samarbetet med Bosch, som är världens största underleverantör till fordonsbranschen. Dessutom är ju Nikola den av världens alla lastbilstillverkare som ännu inte har byggt någonting, säger han.
Nikolas besked innebär ändå en besvikelse, menade investmentbanken Pareto Securities analytiker Erik Paulsson i en analys. ”Givet Powercells ledande bränslecellsteknik kan vi anta att de inte vill ha prisdumpning av tidiga anammare på en fordons-/transportmarknad. Företaget vill heller inte att deras teknik ska föras över helt till en annan spelare (det vill säga Nikola, genom exklusivitet).”
Han påpekade också att den offentliga kommunikationen från båda parter kan röra sig om någon sorts förhandlingstaktik: ”Därför kan vi inte utesluta att de båda bolagen till slut får ihop en affär, även om det ter sig osannolikt just nu.”
På Twitter var Trevor Milton vag kring hur Nikola ska skaffa fram de bränsleceller som behövs. Han skrev att alla alternativ finns på bordet.
I ett mejl till vår redaktion meddelar en talesperson att Nikola utvecklar ett nytt eget bränslecellssystem, inklusive en ny stack, som kommer att användas i alla fordonsplattformar framöver.
Jesse Schneider, en bränslecellsveteran som har rekryterats från BMW, är ansvarig för utvecklingen av systemet. Det skapades utan immateriella rättigheter eller bidrag från Powercell, påpekar talespersonen.
Samtidigt rör sig Powercell hela tiden framåt. Några dagar efter det nedslående beskedet från Nikola meddelade det svenska bolaget att en tysk biltillverkare ska testa stackar i det nybyggda och högteknologiska labbet i Göteborg. En affär värd 2 miljoner kronor. Bränslecellsutvecklingen står lite grann och väger. Intresset ökar definitivt, men inte i samma omfattning som för elektrifiering med batterier.
Per Wassén ser batterierna som första steget mot en framtid utan fossila bränslen – med vätgasen som naturlig efterföljare. Och på samma sätt som Teslas vd Elon Musk har varit frän i sin kritik av vätgasen (”Vätgasbilar är otroligt korkade”) kan inte Per Wassén låta bli att rikta udden tillbaka.
– I Sverige finns det flera aktörer som tycker att batterier är världens bästa grej. De ser en gigantisk affär i att sätta upp laddstolpar och dra elkablar. Sveriges elnät kanske kan klara sig, men utomlands kommer det inte att räcka till, slutsatser som bland annat Japan och Kina har dragit, säger han.
Samtidigt krävs det enorma mängder vätgas. Nästan all vätgas i dag kommer från fossila källor.
Vad är din lösning på utmaningen?
– Vi måste bygga ut ännu mer förnybar elproduktion så att vi kan producera vätgasen genom elektrolys. Kan vi få det att snurra har vi löst koldioxidutmaningen.
Han ger också en känga till svenska politiker som inte har sett till att få fler vätgasmackar på plats. I hela landet finns bara fyra stycken.
– Vi är i underläge. Det är inte alldeles enkelt att ändra Sveriges energisystem från Biskopsgården, säger han.
Powercell knoppades av från Volvo
• Grundades 2008 som en avknoppning från Volvokoncernen. Noterades 2014 på Nasdaq First North. Huvudkontor i Göteborg.
• Utvecklar och tillverkar bränslecellsstackar för bland annat fordonsbranschen, stationär elproduktion och marinsektorn.
• Under 2018 formade Powercell en avsiktsförklaring med Bosch om ett bränslecellssystem för fordonssektorn, och ett samförståndsavtal med Siemens om system för den marina sektorn. Ska även utveckla en sopbil med Scania.
• Bolagets börsvärde är cirka 2,8 miljarder kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.