Polisen säljer hygientjänster

Elbolagen har det inte lätt. Ingen blir glad för att lampan lyser när man sticker i kontakten. Där­emot blir kunderna tokiga och ringer ner växeln så fort det inte kommer ström ur väggen. Och så är det för många branscher. Försäkringsbolag, kabel-tv-operatörer, sopentreprenörer och vattenverk, för att nämna några. De säljer produkter och tjänster som bäst beskrivs som hygienfaktorer. Så länge de gör sitt jobb är det ingen som tänker på dem. Kunderna blir aldrig nöjda egentligen, det gäller bara att hålla dem så lite missnöjda som möjligt.

Många offentliga verksamheter har det på liknande sätt, men med en komplicerande faktor: det går inte ens att mäta lönsamheten. Som polisen. Hur ska den utvärderas? Det är svårt, såklart, men innebär samtidigt inte att man behöver avstå helt. Skärskådas polisens budget under senare år och jämförs med andelen uppklarade brott så framgår att resurstilldelningen har ökat samtidigt som färre brott reds upp. Samtidigt är svensk polis nu dyrast i världen, räknat i kostnad per polis. Om inte annat pekar siffrorna på att något är fel med hur de tillförda medlen används. Fast polisen har inte ett problem som ska lösas, utan många (se sid 14).

I dagarna införs också en helt ny polisorganisation i Sverige. Tjugotre myndigheter slås samman till en enda. Det är förhoppningsvis ett steg i rätt riktning, även om det knappast åtgärdar alla organisationens tillkortakommanden. Och hur bra kåren än blir så kan den aldrig räkna med att bli älskad. För så är det när man tillhandahåller hygientjänster. Fråga elbolagen.

Rättvisans kvarnar.

Nästan fem år efter HQ-kraschen har nu åtalsbeslut fattats. Säga vad man vill om rättvisans kvarnar i ­Sverige. Men inte mal de snabbt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET