Skistar
Pistat för säkert åk
VÄNTA När Affärsvärlden i mitten av oktober förra året tittade närmare på Skistar var det med slutsatsen att bolaget befann sig i backen en solig aprilmorgon, med nypistad manchester under skidorna. Förutsättningarna för att driva skidanläggningar var med andra ord nästan optimala – bra köpkraft hos hushållen, en svag krona, ett stigande intresse för skidåkning, klimatdrivet hemmasemestrande och en vinter som i fjällen hade ovanligt många skiddagar.
Dessvärre var bolaget också värderat som att finåkningen i vårsolen närmast skulle vara för evigt och Affärsvärlden satte sälj på ett års sikt. Det visade sig vara en riktig rekommendation, medan börsen sedan dess gått upp 16 procent, har Skistaraktien bara lyft 3 procent.
Nytt under solen det senaste året är Mats Årjes plötsliga avgång efter 17 år på vd-posten. Även om Årjes var en populär och synnerligen framgångsrik vd – totalavkastningen i Skistar var tre gånger börsens under hans tid – borde inte vd-bytet rucka alltför mycket på Skistar. Bolaget har en tydligt inarbetad strategi och en närmast ohotad position med 40 procent av marknaden i Skandinavien, vilket gör tillvaron förhållandevis enkel för den förre finanschefen Anders Örnulf, som sedan första december är tillförordnad vd.
Skistars bokslut för 2018/2019, presenterat i oktober, var annars en besvikelse. Trots fortsatt stigande omsättning backade vinsten med 6 procent jämfört med i fjol. Bokningsläget inför kommande säsong ser inte heller så lovande ut, det är i stort sett oförändrat jämfört med i fjol. Med skipass-priser som i vinter i snitt är 6 procent högre än föregående säsong (liftkort står för drygt hälften av intäkterna) borde ändå omsättningen kunna öka 2019/2020, förutsatt att skidföret inte blir alltför dålig och antalet skiddagar håller de föregående årens nivå.
Det finns också förhoppningar om att den nya flygplatsen i Sälen/Trysil, som invigs 21 december, ska lyfta Skistars båda skidorter, såväl vad gäller logi- som liftkortsintäkter. Potentialen är dock svårbedömd. Danskar hittar redan i stor utsträckning till framför allt Trysil, och om det går att få britter att överge Chamonix och Val d’Isère för skandinaviska lågfjäll återstår att se. En annan möjlig trigger för aktien är potentialen i Skistars försäljning av fastigheter och mark. Här finns stora dolda värden, framför allt i bolagets 5,4 miljoner kvadratmeter exploateringsmark, bokförd till runt 100 miljoner kronor, men som tomtmark sannolikt värd miljardbelopp. Försäljningen av lägenheter och mark svarade i fjol dock för endast knappt 9 procent av omsättningen.
På något års sikt är det dock svårt att se påtagligt lyft vare sig från flygresenärer eller fastighetsklipp i Skistar. Mer troligt är att bolaget med hjälp av främst prishöjningar kan höja rörelseresultatet med ett par procent per år de kommande åren, förutsatt att inget dramatiskt händer med konjunktur och krona. Det skulle ge p/e-tal på kring 20 för både 2019/2020 och 2020/2021 och en direktavkastning på cirka 3 procent. Med sänkta ränteutsikter och medföljande lägre avkastningskrav ser den värderingen mindre utmanande ut än för ett år sedan. Det räcker dock inte längre än till att säljrekommendationen justeras upp till neutral.
redaktion@affarsvarlden.se
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.