Peter Bronsman blev världens ciderkung
Peter Bronsman hade varit sjöman i sex år, när han en natt stod på det 220 meter långa lastfartyget på väg till Taiwan, i färd med att slänga några säckar överbord. Då slant han och ramlade över bord.
– Vi var tre timmars båtfärd från land. Jag låg ensam i ett hajrikt hav. Båten försvann, jag hade brutit armen i fallet och det var mörkt. Det var helt kört, säger Peter Bronsman.
Han såg något mörkt komma mot honom och var övertygad om att det var en haj.
– Jag insåg att det var helt kört.
Men det mörka visade sig vara säcken och med hjälp av den lyckades Peter Bronsman hålla sig flytande. Det tar tid att vända ett 220 meter långt lastfartyg, men plötsligt befann sig båten i närheten av honom. Det som kändes som hans sista skrik, snappades upp av någon ombord. Peter Bronsman kunde räddas.
– Då tänkte jag, jag får göra något annat. Det här är nog inte riktigt min grej.
Det var i slutet på 1980-talet och utländska produkter sågs som exotiska och svåråtkomliga. Peter Bronsman började importera öl från Australien.
– Då läste jag det sista numret av en bryggeritidning. Det var 1993 och det fanns bara sex bryggerier kvar i Sverige. Där stod att Kopparbergs bryggeri skulle stänga för gott. Jag ringde banken och sa det där låter intressant. Jag åker och kollar på det, sen köpte jag och min kompanjon det.
I dag omsätter bryggeriet över 2 miljarder kronor och säljer öl och cider i ett 30-tal länder. Igår utsågs Peter Bronsman till årets entreprenör av Ernst & Young. Han är nu utvald att representera Sverige i den internationella finalen i Monte Carlo, senare i år.
– Det här är något som jag och mina medarbetare verkligen kan glädja oss åt, säger Peter Bronsman.
Att köpa en verksamhet i en bransch som led av problem, kan tyckas vara ett svårt val. Men enligt Peter Bronsman var det självklart. Han var under 30 år och tänkte inte på risker och fallgropar då.
– Vi bara körde, vi hade inga planer, inga finansieringsanalyser, inga marknadsföringsplaner.
Han och hans kompanjon tog de pengar de hade tjänat ihop på sitt företag och la in alltihop i Kopparbergs bryggeri.
Inledningsvis stod ölen i fokus, men ganska snart insåg de att det fanns en lucka på marknaden för cider. Medan konkurrerande bryggerier stod bredvid och skrattade åt den söta cidern, plockade Kopparbergs marknadsandelar. Och draget har varit till nytta för hela branschen, säger Peter Bronsman
– Vi hittade en ny nisch. Flera svenska bryggerier har hakat på och det har stärkt deras balansräkningar. Så vi har gjort något bra för hela den svenska näringen.
Den största framgången har Kopparbergs haft i England.
– Vi säljer i 30 olika länder, lite överallt, men England har blivit störst. De har en dryckestradition som passar oss. Men de är lite konservativa. Från början hände ingenting, sen plötsligt togs det in i någon butik och kunderna köpte. Därefter lossnade det helt och i dag är vi fyra gånger större i England än vi är på Systembolaget i Sverige.
Engelsmännen hade dessförinnan druckit besk cider. Med Kopparbergs intåg förändrades hela marknaden.
– De dricker fortfarande besk cider, men de har börjat dricka mycket mer söt cider.
Utöver cidern är det ölsorten Sofiero som är Kopparbergs storsäljare. Det är idag det enskilt största ölmärket på Systembolaget.
Jag satt bredvid Spendrups ekonomichef under prisutdelningen. Han sade att ni aldrig blir större än dem, totalt sett.
– Men vi tjänar mer pengar. Det räcker, avslutar Peter Bronsman.
Ernst & Young Entrepreneur Of The Year
Peter Bronsman tog hem segern i den nationella finalen av Ernst & Young Entrepreneur Of The Year i hård konkurrens med sex andra finalister som sållats ut bland närmare 600 nominerade entreprenörer. Priset delades ut under en galamiddag i Blå hallen i Stockholms stadshus där fler än 750 gäster hade samlats för att hylla några av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer.
Juryns motivering:
”Ge aldrig upp! Bränder och monopol har inte hindrat Peter Bronsman från att nå positionen som världsetta inom sin nisch och skapa Sveriges största ölmärke. Vi smäller i ciderkorkarna för Kopparbergs kung som nu passerat två miljarder i omsättning.”
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.