Per Bystedt: ”Möjligt börsnotera Spray Ventures”

Efter gårdagens försäljning av Spray Networks till Lycos Europe börjar nu Spray Ventures sitt liv efter portalen. "Bolaget har ett drömläge och är väl rustade för framtiden", säger styrelseorföranden Per Bystedt. I planerna för de närmaste åren kan såväl nya samarbeten med Investor som en officiell börsnotering av Spray Ventures bli möjlig.

I går sålde Spraykoncernens maktbolag Spray Ventures sin portal till Lycos Europé för 5,6 miljarder kronor. Kvar i bolaget finns nu ett lätt vildvuxet konglomerat; mediedelen Itid, med bl a tidningen Vision, e-handelsbolag som t ex Mr Jet och Toga och konsultverksamheten Domain. “Folk undrar säkert om det här är slutet för Spray”, säger Per Bystedt, styrelseordförande i Spray Ventures, ”men det är långt ifrån fallet. Nu börjar akt två.”

Men portaleran är slut, hur känns det?

”Den är inte slut. Vi kommer att engagera oss oerhört mycket i arbetet med Lycos Europé och det känns som att vi har mycket att bidra med. Vi har jobbat hårt på den skandinaviska marknad som de nu anser som väldigt viktig och där har vi ett stort erfarenhetskapital att tillföra. Vad gäller Spray Ventures kunde vi knappast ha ett bättre läge; i Razorfish och Lycos Europé har vi två mycket intressanta internationella innehav och dessutom har vi en välfylld bolagskassa. Det är en idealisk situation.”

Vad är kärnverksamheten nu?

”Samma som den alltid varit; att coacha människor och idéer, skapa bolag och få dem att växa, kläcka idéer. Ser man Spray som en familj har vi en massa barn, i form av olika företag och underkoncerner, och dessutom en utvecklad experimentverksamhet. Det ska bli kul att se de här barnen växa upp, flytta hemifrån, gifta sig, skilja sig och vår avsikt är att vara de bästa möjliga föräldrarna.”

Ni hade sagt att ni skulle till börsen innan årets slut och att tiden började rinna ut – var försäljningen ändå inte en nödlösning?

”Jag kan lätt tänka mig att det är så tongångarna går, men ärligt talat förstår jag faktiskt inte den där frågan. Ställer man den utgår man från att det var ett självändamål i sig att sätta bolaget på börsen, och så har vi aldrig sett det. Vi har haft ett oändligt antal alternativ för vad vi skulle göra med portalen, och vi är övertygade om att det här är det absolut bästa alternativet. Vi får en noterad aktie med bra värdepotential i en marknadsledande position i Europa – utan att behöva spä ut ägandet. Sedan får väl tiden utvisa om vi har rätt eller inte.”

Känns det inte sorgligt att ni inte lyckades klara Europa på egen hand?

”Nej, inte det minsta. Folk tycks tro att vi har någon slags allsmäktig ambition att äga 100 procent av allt vi gör, men så är det inte. Vi har aldrig trott att vi skulle klara oss helt på egen hand och har inte gjort det hittills heller – vi har ju blandat in Investor, Caramail och en massa lokala förmågor på respektive marknad. Det vi har lyckats åstadkomma har vi ju gjort ihop med dem.”

Uppköpsrykten har florerat länge kring Spray, vilka andra aktörer har ni fört diskussioner med?

”Det tänker jag inte kommentera. Vi har jobbat stenhårt mot en börsnotering under det här året, och sedan har vi träffat några av de här aktörerna som det spekulerats kring under tiden. En strukturaffär fanns väl i bakhuvudet, som en av många tänkbara lösningar, och vi har varit mentalt förberedda på att någon gång i framtiden liera oss med en större spelare. När vi sedan kom i kontakt med Lycos, i somras, föll allt helt enkelt på plats.”

Spray Ventures-aktien har hittills bara handlats inofficiellt. Är det aktuellt att sätta det bolaget på börsen? ”Nej, inte just nu. För tillfället har vi det bra som det är, men känns det rätt för bolaget framöver är det inte omöjligt.”

Vilka av era resterande verksamheter känns mest angelägna att fokusera på nu?

”Alla barn är lika omtyckta. När vi började arbeta med portalen för två år sedan sa folk att vi var galna som ödslade tid, energi och pengar på det, men i slutänden blev det en fantastiskt bra affär för oss. Vi gör samma sak med våra andra barn nu; investerar, utvärderar, skruvar på affärsmodellerna, testar och analyserar. Därför är det svårt att redan idag säga vilket barn som blir nästa världsrekordhållare.”

Finns det planer på ytterligare samarbeten med Investor?

”Inte just nu, men vi har trivts ihop och de har varit oerhört bra ägare hittills. Ser vi något som vi kan göra ihop framöver är det fullt möjligt.” Hur ska ni få lönsamhet i era e-handelsbolag?

”Genom att jobba på precis som vi gör; fortsätta utveckla produkterna, marknadsföra, driva trafik till sidorna, bygga varumärken och öka försäljningen. Det finns ingen anledning att räkna ut e-handelsfenomenet, precis som i alla andra branscher kommer det att finnas både vinnare och förlorare bland e-bolagen. Vi hoppas ju att vi har några av vinnarna.”

Du hade delar av järngänget i Spray Ventures – Fabian Månsson och Casten Almqvist – med dig på presskonferensen igår men grundarna lyste med sin frånvaro. När ska ni ses och fira?

”Johan Ihrfelt har varit nere och presenterat affären i Frankfurt och ska sedan till London och göra samma sak. Och Jonas Svensson är i Italien. Firandet får väl bli när de kommer till Sverige, någon gång i början av nästa vecka.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase