Penser tystar mäklarskandal

Erik Penser Fondkommission gör sitt bästa för att sopa undan spåren efter sommarens mäklarskandal. Spekulationer med olika kunddepåer i Ericsson och Nokia ledde till förluster på flera tiotals miljoner kronor för firman. Nu görs allt upp med kunderna i det tysta.

En kund vittnar om en transaktionsvolym på 250 miljoner kronor innan han själv slog larm.

”Det här har varit så omfattande att det inte kan vara en ensam mäklares verk. Flera personer på firman måsta ha känt till vad som pågick”, säger kunden som anmält firman till Finansinspektionen, hotat med att stämma Penser i Stockholms Tingsrätt och just nu är på väg att göra upp i godo med firman.

Skandalen som avslöjades av Ekonomi24 i början av augusti berörde förluster där mäklaren använt kunddepåer för korta affärer. Handeln skedde mellan Stockholm och New York i Nokia och Ericsson. Problemen uppdagades i juli, när både Nokia-och Ericsson föll kraftigt. Plötsligt hann inte mäklaren täcka upp sina olovliga positioner. Förlusten var ett faktum.

Mäklarskandalen har satt avtryck i delårsrapporten för Erik Penser Fondkommission. I åttamånadersrapporten redovisas en förlust på 27 miljoner kronor, jämfört med en vinst på 45 miljoner kronor för motsvarande period året innan. Hur mycket som härrör från mäklarförlusten och hur mycket som beror på det allmänt dåliga affärsklimatet är däremot okänt. I bokslutet för 2000 hade Penser ett eget kapital på 170 miljoner kronor.

Den ansvarige mäklaren fick sluta men händelsen har aldrig polisanmälts. Därmed är det också svårt att få veta vad som hänt. Drabbade kunderna får ersättning, åtminstone om de hotar med rättsliga åtgärder. Prekärt i sammanhanget är att det verkar vara kunderna själva som fått höra av sig till firman. Enligt en annan källa har Erik Penser fondkommission hittills nått uppgörelser med ”ett flertal kunder” och att arbetet ”fortfarande pågår med ett antal kunder”.

Kunden som Ekonomi24 talat med debiterades ränta för affärer som han aldrig bett mäklaren genomföra.

”Jag tror det pågick under hela våren. Jag ringde och klagade på att avräkningsnotorna inte stämde längre. Men det tog lång tid innan jag fattade vad som egentligen pågick. Jag hade ju aldrig gett mäklaren tillstånd att handla för min räkning. Men när det blir vinst tar det tid innan man reagerar ordentligt”, säger kunden. Men det blev allt rörigare med avräkningsnotorna, vilket förstås berodde på att affärerna aldrig avslutades över dagen.

Misstankar om att något var ordentligt på tok kom först i augusti-september då kunden själv kontaktade firmans ägare, finansmannen Erik Penser.

”Att handla för 250 miljoner kronor är att gå flera gånger över mina limiter och det skedde dessutom utan mitt medgivande. Det är helt kriminellt att utsätta kunderna för en sådan risk. Det är inte möjligt att kollegorna runt omkring inte visste vad som pågick”, säger kunden.

Ekonomi24 avslöjade affären den 8 augusti. Först därefter gjorde firmans VD Fredrik Gottlieb en muntlig anmälan av händelsen till Finansinspektionen. En skriftlig anmälan kom in den 5 september. Finansinspektionen gjorde besök hos firman i oktober. Ett utlåtande var först tänkt att komma i början av december men har på grund av resursbrist skjutits upp till början av februari.

Fredrik Gottlieb säger till Ekonomi24 att han inte vill kommentera affären.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.