Paris sätter tonen för nästa vinter
kMellan 25 februari och 5 mars äger modeveckan i Paris rum. I förra veckan visade såväl större som mindre modemärken upp sina pret-à-porter-kollektioner för säsongen höst/vinter 2019/2020. Det sker i showrooms och på provisoriska catwalks i allt från kyrkor till teatrar och konsthallar runt om i den franska huvudstaden. Bakom Paris officiella modeveckor – som delas upp i haute couture, herrmode respektive dammode och utspelar sig varje vinter och sommar – står La Fédération de la Haute Couture et de la Mode. Det är de som koordinerar scheman och hjälper modemärkena med logistik, samtidigt som de servar de cirka 800 professionella köparna, de 2 000 journalisterna och de 400 fotograferna på plats. Syftet med organisationen, som grundades redan 1868, är att lyfta fram fransk modekultur och stärka Paris i sin roll som världens modestad.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.