Pangstart för Astras framtidspiller i USA
I samband med Astra Zenecas delårsrapport förra veckan redovisades marknadsandelen till 3,0 procent fram till den 13 april, det vill säga efter fem veckors förskrivning.
Utvecklingen under vecka sex tyder på att trenden står sig mer än väl. Förskrivningen av Nexium ligger 3 till 4 gånger högre jämfört med andra nykomlingar på magsårsmarknaden efter lika lång tids lansering.
”För mig är det en fantastisk start. Vi har ingen anledning att inte tro att vi på sikt kommer att etablera Nexium som den största produkten på magsårsmarknaden”, säger Martin Nicklasson, chef för affärsområdet mage-tarm på Astra Zeneca.
”Men egentligen är det för tidigt att säga hur bra det går, det vet vi först i juni eller juli.”
Den initiala receptförskrivningen av Nexium har jämförts med försäljningen av både Protonix (pantoprazol) från American Home Products, och Aciphex (rabeprazol) från Johnson & Johnson. I likhet med Losec är de protonpumpshämmare. Trots väsentligt lägre priser ligger marknadsandelen för konkurrenterna på bara 8 procent.
Även på flera europeiska marknader har Nexium fått ett bra mottagande sedan lanseringen. På den konkurrensutsatta tyska marknaden har Nexium exempelvis redan en marknadsandel på 12 procent. Det gör Nexium till den tredje största magsårsmedicinen, detta trots att det finns en uppsjö av generika på den tyska marknaden.
I Sverige har 4,5 procent av marknaden på protonpumpshämmare. Orsaken till den svaga utvecklingen i Sverige beror i första hand på att det gäller för läkemedelsbolagen att hamna på landstingens läkemedelskommittéers listor. Nexium har ännu inte fått det stora genomslaget eftersom det oftast krävs ett års klinisk erfarenhet. Landstinget Sörmland har dock redan fört upp Nexium på sin läkemedelslista och för närvarande förhandlar Astra Zeneca med ytterligare läkemedelskommittéer och räknar med att kunna hamna på deras listor inom kort.
I Norge svarar däremot Nexium för 16 procent av protonpumpshämmarna, i Finland 11 procent, i Danmark och Irland 7 procent, i Holland 3,5 procent, i Storbritannien knappt 3 procent och i Sverige 4,5 procent. De varierande siffrorna beror hur mottagliga de olika marknaderna är för nya läkemedel.
Men det är på den lönsamma USA-marknaden som Astra Zeneca hittills tjänat sina stora pengar på Losec, var patent går ut i oktober. Nexium ska bli efterträdaren. Läkemedelsanalytikerna hoppas på en försäljning på omkring 2 miljarder dollar om några år. Optimisterna spår en försäljning på upp till 4 miljarder dollar. Losecförsäljningen nådde drygt 6 miljarder dollar förra året. Av detta står USA för två tredjedelar.
Under första kvartalet 2001 uppgick Astra Zenecas försäljning av Nexium totalt sett till 81 miljoner dollar. Samtidigt sjönk försäljningen av Losec med 6 procent till 1 495 miljoner dollar.
Förväntningarna om att försäljningen av Nexium kommer att ske på bekostnad av Losec verkar dock inte helt självklar. Under den femte försäljningsveckan i USA steg nämligen försäljningen av Losec, samtidigt som Nexium tog marknadsandelar. Det betyder att det inte gör så mycket om Nexium inte tar patienter från Losec innan patentet löpt ut.
”Ett recept från Nexium betyder inte automatiskt ett recept mindre av Losec. Det finns analytiker som anser att Nexium stärker hela mage-tarm-området för Astra Zeneca. Jag tror dem”, säger Martin Nicklasson.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.