Pandora
Pandoras organiska tillväxt över förväntan 2023
Den organiska tillväxten blev 12 procent i fjärde kvartalet, vilket är högre än Bloombergs analytikerkonsensus på 9,59 procent.
“En fortsatt stark varumärkesposition ledde till ett starkt resultat under de viktiga handelsdagarna under Black Friday och julen”, skriver bolaget.
Den preliminära omsättningen blev 10,8 miljarder danska kronor (9,9).
Rörelseresultatet var 3,7 miljarder danska kronor (3,2), med en rörelsemarginal på cirka 34 procent (32,5).
Sett till helåret landar den organiska tillväxten på 8 procent (7), vilket är över tidigare kommunicerade intervallet på 5-6 procent.
Rörelsemarginalen blev 25 procent, i linje med bolagets guidning om “cirka 25 procent”.
“Vi är mycket nöjda med våra resultat under högsäsongen och hur vi avslutade 2023. Det är tydligt att vårt varumärke går hem hos konsumenterna och att det fortsätter att stärkas”, kommenterar vd Alexander Lacik.
Pandora släpper sin bokslutskommuniké den 7 februari.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.