Kina
Pandora öppnar butik i Kina
Pandora har som mål att öka nuvarande 86 butiker i Kina till 170 stycken vid slutet av år 2018, och den kraftiga tillväxten är nödvändig för att infria målet.
Tidigare har Pandora haft svårt att fullt ut slå igenom på den asiatiska marknaden, bland annat för att smyckeskedjan hade några distributörer och partner som inte levde upp till förväntningarna. Med nya samarbetsformer och pålitliga partner i bland annat Japan och Kina är Pandora nu redo för en stor expansion, med Kina i fokus.
“Vi har gjort stor succé i Hongkong, som fram till nyligen var vår största marknad i Asien, och den succén ska ligga till grund för den strategi som vi nu är på väg att rulla ut i resten av regionen. Vi har absolut fokus på Kina där vi redan ser mycket goda tillväxttal”, säger Kenneth Madsen, ansvarig för regionen Pandora Asia Pacific på Pandora, till Börsen.
Pandora startades 1982, huvudkontoret ligger i Köpenhamn och totalt har bolaget 17.800 anställda runt om i världen. Pandora, som är noterat på Köpenhamnsbörsen, sålde under första halvåret 2016 för drygt 9 miljarder danska kronor, vilket var 27 procent högre än samma period året före.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.