Pagero vill bli störst i världen: ”Är ett tekonologi-race”

Ambitionen för Saas-bolaget Pagero är att bli en större global spelare genom att koppla ihop affärssystem mellan bolag världen över. Stockholmsbörsen har länge varit bortskämd med lönsamma tillväxtbolag. Så är inte fallet för Pagero men det kommer, enligt VD:n och affärssystemveteranen Bengt Nilsson.
Bengt Nilsson är VD för Pagero
Bengt Nilsson, VD för Pagero.

Som privatperson är man van vid att det går att kommunicera snabbt och enkelt digitalt, via sin mobiltelefon, dator eller annan device. Men för företag som köper och säljer saker är det inte lika enkelt med digital kommunikation. Ett företags affärssystem kan fungera väldigt bra, men det talar inte alltid samma språk som ett annat företags system. Och det Pagero gör är att olika affärssystem kan prata med varandra. Målet är att bli världens största öppna affärsnätverk.

”Det är aldrig komplicerat om ett företag ska kommunicera med ett annat företag, men om du har en miljon olika företag i ena ändan och en miljon i andra och 195 regeringar emellan. Det är då det blir komplicerat. Det är komplexiteten i mängden av information som gör det svårt”, säger Bengt Nilsson, VD för Pagero.

Bengt Nilsson

Är: VD för Pagero

Familj: Tre barn, en sambo sedan 30 år tillbaka

Bakgrund: Är född i Malmö, växte upp i södra Malmö, Heleneholm. Har även bott i Östersund. Har studerat vid Linköpings Tekniska Universitet, grundade  IFS som arbetar med affärssystem, började 1983 och stannade i 20 år. Har arbetat på Pagero i sedan 2008. 

Bor: I Billdal, utanför Göteborg

Fritid: Vara på landet i skärgården, åka skidor.

Att man går till börsen är bra eftersom det ökar kunskapen om bolaget, säger han.

“Det är bra att fler får höra vad vi gör. Det är ju ganska abstrakt.”

Vad är det vanligaste missförståndet?

”Man tror att en PDF i ett mejl är samma sak som en elektronisk faktura. Och det är alltså inte det vi gör. Vi är ju verksamma inom så kallad strukturerad informationsutbyte – alltså att information kan bytas mellan olika system utan manuell handpåläggning.”

Bengt Nilsson är veteran i branschen. Redan under studietiden på Tekniska Högskolan i Linköping grundade han och några studiekamrater IFS år 1983. IFS börsnoterades och expanderade kraftigt under hans tid på VD-stolen, först i Sverige och senare till 56 länder med 3000 anställda. Under hela 90-talet var det en stark expansion för flera bolag som var verksamma inom området ERP (mjukvarubolag som sysslar med resursplanering för företag). Vid sidan av IFS var det framför allt Intensia (numera Lawson) och IBS som konkurrerade med varandra.

År 2015 köpte EQT en majoritet av aktiekapitalet i IFS. Ambitionen var att köpa ut bolaget från Stockholmsbörsen men avnoteringen dröjde då aktivistfonden Elliott kom emellan och först blockerade utköpet. Efter 20 år lämnade Bengt Nilsson IFS, blev investerare och har bland annat investerat i Plejd och avtalstjänsten Oneflow.

Han klev in som styrelseordförande i Pagero år 2007, blev VD två år senare och sedan dess har Pagero skalat upp rejält.

 

ÖKAD REGLERING DRIVER AFFÄREN

Det finns en rad olika regler runt om i världen om hur exempelvis en faktura ska vara utformad. De ökade legala kraven är också en drivande faktor för Pagero. Det finns länder som Italien där man, i jakten på ökade skatteintäkter, numera kräver att bolagen kopplar upp sig via en digital plattform så att staten får koll på vad som köps och säljs i landets företag och därmed minskar momsgapet. Den statliga drivkraften med skatteintäkter, kombinerat med behovet av att digitalisera processen gör att man, från Pageros håll, tror på ökad tillväxt. Kunderna ska slippa hålla koll på hur en e-faktura måste utformas i olika länder eftersom Pagero kan konvertera det.

”Lagkrav på elektronisk fakturahantering är den största drivern. Men samtidigt är det många andra saker än fakturameddelanden som vi gör. Det är ordermeddelanden, transportmeddelanden, alla möjliga meddelanden som gör att man kan driva en verksamhet. Vi har en egen in house-avdelning som tittar på lokala legala krav i världen och ser till så att vi följer lokala regelverk så att säljorganisationer slipper tänka på det.”

Ni är ju ett tillväxtbolag och börsen har varit lite bortskämd de senaste åren med att ha tillväxtbolag som även är lönsamma. Så är det inte för er, ni är tvärtom ett förlustbolag, vad säger du om det?

”När man bygger bolag inom vårt segment är det viktigt att man vågar ta steget ut och säger att vi ska bli en global spelare. Men ska man bli det så måste man investera i produkt så att den fungerar globalt, och då kommer investeringarna före intäkterna. Samtidigt gäller det att bygga säljorganisationer och supportorganisationer världen över, och det kommer också före intäkterna. Vi kan jämföra med telekomindustrin för 30 år sedan där varje ny kund var en kostnad på 10 000 kronor, men över tid var det en bra investering och strategi.”

Ni har sagt att ni ska nå en återkommande intäkt (Annualised Recurring Revenue ARR) på 1,5 miljarder kronor år 2025. Hur ska ni nå dit? 

”Det är ett ambitiöst mål men vi kommer att klara det. Det är framför allt lagkrav som kommer att fortsätta driva efterfrågan globalt sett men självklart i kombination med en generell ökad digital mognadsgrad. Våra investeringar i teknikutveckling och geografiska expansion är vad som kommer hjälpa oss möta den efterfrågan och som resultat nå våra mål. Vi har satt som finansiellt mål att ha 20% EBITA-marginal år 2025. Vi lägger mycket pengar på teknikutveckling. Detta är ett teknologi-race! Det är rätt komplicerade grejer vilket kräver duktiga människor som måste ha resurser, vilket möjliggörs av att vara på börsen.”

Vilken typ av förvärv tittar ni på?

”Vi tittar på bolag som kan hjälpa oss expandera geografiskt eller ur ett nätverksperspektiv. Vi tittar även på bolag med funktionalitet som kan addera värde för våra kunder i plattformen.”

VD:N FÖR PAGERO: “UTVECKLARE TALAR SAMMA SPRÅK”

Ni har en ganska stor del av personalstyrkan på Sri Lanka, varför?

”Vi har 580 man totalt och av dem sitter 40 utvecklare på Sri Lanka. Den modellen började vi att bygga upp under min tid på IFS. Då valde vi att också sätta upp ett kontor i huvudstaden Colombo och det är duktiga, lojala människor. Men vi har också ett utvecklingsgäng i Stockholm, Santiago i Chile och Düsseldorf. Men majoriteten av utvecklarna sitter på huvudkontoret i Göteborg. Utvecklare talar ju samma språk till slut, det är väldigt kul.”

Hur var det när du var på Sri Lanka första gången?

”Det var 1995 och ett land i krig. Tamiler och singaleser ägnade sig åt att bekämpa varandra. Men vi startade upp en stor verksamhet där och det var avgörande för att IFS blev så stort och kunde konkurrera med de globala spelarna. Både kostnadsmässigt och kompetensmässigt.”

Vad tog du med dig från IFS till Pagero?

”Det vi tog med oss är värdet av data. Att man inte är så fokuserad på själva applikationen. Det faktiska värdet finns i information man får, att den verkligen är korrekt. Man lägger för lite energi på just den delen när man inför affärssystem. I dag köper man affärssystem modemässigt vilket är tragiskt. Man investerar stort i applikationer med mycket funktion, men har inte datan för att använda funktionerna.”

Hur ser konkurrensen ut?

”Det finns många bra lokala konkurrenter men om man ser till den globala ambitionen så finns det få, om inte vi är den enda aktören.” 

Vilka är tvåa och trea?

”Företag som Basware, Edicom och Esker har likheter med Pagero men vi skiljer oss antingen tekniskt, geografiskt eller ur perspektivet att hjälpa företag uppfylla de legala krav som finns runt om i världen. Självklart finns det skillnader i själva erbjudandet också.”

VITA FLÄCKAR PÅ KARTAN

Ni finns i flera länder men det finns några fläckar?

“Vi har ingen närvaro i Ryssland, av olika anledningar, men det är inget fokus på det just nu. Länder är i lite olika i sin utvecklingsfas när det kommer till digital trafik, vad man får göra och inte göra. Fokusområden för oss är den europeiska marknaden och amerikansk industri. Vi gjorde Sydamerikaförvärvet på compliancesidan eftersom många amerikanska kunder har stor närvaro där. I Asien har vi kontor i Dubai och Singapore. Och vi öppnar precis upp i Saudiarabien.”

Men Ryssland och Kina är krångliga stater vad gäller företagens digitala information?

”Det är ganska komplicerat vilka man får jobba med. Vi tittar på Ryssland och Kina. Vi jobbar ju med datatrafik och det ska flöda överallt i världen, men det måste kunna göras på rätt sätt. Vad det gäller marknaden så ser jag potential inom många av de så kallade utvecklingsländerna. Om man tar Afrika så finns det många verksamheter och man är ju beroende av att varje land ska kunna öka sina skatteintäkter. Vi kan hjälpa till att se till att det kommer en rättvis skatteindrivning i länderna. Och där kan vi gå väldigt fort att få till det här.”

Ni blir lite som skatteindrivningens förlängda arm i vissa stater?

“Nja, det är inte helt riktigt då vi generellt inte arbetar för staten. Vi hjälper företagen digitalisera och tillmötesgå de krav på elektronisk dokumenthantering som introduceras i landet. Digitaliseringen hjälper såklart staten att kontrollera momsbetalningar men har också värden för företagen.”

Varför gjorde man det tyska förvärvet HBS som sköter logistik för sjukvården?

”Vi har väldigt många kunder i vårt nätverk som är leverantörer till sjukhus och medicintekniska bolag, levererar allt från höftleder till pacemakers etcetera. HBS kopplar ihop suppliers med sjukhusen. I en operationssal kanske du ska ha en pacemaker och den ska plockas ur ett lager och det lagret hålls av en ansvarig supplier. Det ska registreras att pacemaker stoppas in i en person. Sedan ska det fyllas på på lagret och det ska skickas faktura till staten eller försäkringsbolag. Vilken pacemaker som hamnar i vilken person måste också vara fullt spårbar om det skulle hända någonting samtidigt som man ska ta hänsyn till GDPR. Alla de där komplexa flödena hanterar vi. Och det sättet att arbeta på för vi vidare till andra industrier som vi jobbar med – men framför allt har vi ett program för att jobba med hälsovårdssektorn globalt”.

Finns det planer på förvärv inom den sektorn framöver?

”Ja, vi tittar på ett litet kompletterande förvärv.” 

Var befinner sig Pagero om fem år?

”Då är vi större. Vi hoppas också att vi får legislation i USA vilket gör att marknaden kommer bli fantastisk stor. USA är en marknad med komplicerat skattesystem, med både federala och lokala skattesatser. Då skulle digitalisering passa bra för då skulle beskattningen bli riktig. Det är logiskt att man försöker automatisera något som är manuellt idag. Det fungerar ju i Sydamerika så det borde fungera i Nordamerika också.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Spotlight Group