Båtar
På rätt köl efter skeppsbrottet
Det har gått ett par år sedan mitt senaste besök hos Nimbus i Långedrag, och ännu längre sedan de senast lanserade en ny modell. Under den tiden har bolaget genomgått ett riktigt stålbad. I september 2012 satte dåvarande ägaren Altor Nimbus i konkurs och bolaget fick nya ägare. I af Jochnicks och Altor-partnern Fredrik Strömholms regi har Nimbus organisation bantats ned kraftigt. I grundarbröderna Wiklunds gamla rum högst upp i Nimbus-huset sitter numera en inhyrd it-firma, stora delar av verkstaden är också uthyrd, liksom mellanvåningen. I bottenplanets försäljningslokal däremot, står välputsade Nimbusar prydligt uppradade på sedvanligt manér.
Erik Hansson började arbeta på Nimbus som tonåring och kan båtarna utan och innan. Han började med polering och bottenmålning, numera är han säljare. Han tar täten ut mot bryggan där den nya 405 Coupé ligger och väntar för provkörning. Släktskapet med småsystrarna 335 och 365 Coupé, den senare European Powerboat of the Year 2012, framträder tydligt redan på håll, inte minst via det karaktäristiskt utformade Nimbusskrovet med sin blå snobbrand och det kraftiga rostfria räckverket. Även sidorutorna som smalnar av akterut och det vackert välvda taket, som sticker ut över halva akterdäcket, är byggt i klassisk Nimbus-stil. Ventilationsgallret över motorns luftintag har däremot fått ett modernare utseende med integrerat Nimbus-N.
Hytten är asymmetriskt placerad enligt sidewalk-konceptet som lanserades 2006, vilket ger en bredare gång på styrbordssidan. Genom skjutdörren från förarplatsen går det snabbt att ta sig ut vid tilläggning. Man kan också stå på utsidan och luta sig in för att styra.
Erik Hansson lägger loss, jag står bakom ratten med god sikt framåt, bakåt och åt styrbordssidan. Försiktigt börjar jag backa ut den drygt 13 meter långa och tio ton tunga båten. Om jag får välja föredrar jag att inte ta hjälp från bogpropellern och dess förfärliga oljud, och storleken till trots är det faktiskt möjligt i den här båten. De ordinarie propellrarna sitter tillräckligt långt isär, för att båten med framväxel på ena motorn och back på den andra, smygande ska börja röra sig i en cirklande rörelse. Det funkar bra tills jag plötsligt lyckas manövrera in båten på tvären i hamnens smalaste passage. Jag får ta prestigeförlusten och gör några tryck på knappen till bogpropellern. Det är tur att den finns där och bra att den är standard.
Förarplatsen är utformad i mattgrått som eliminerar besvärande reflexer.
Instrumentpanelen rymmer ledigt två 12-tumsplottrar (en är standard), så att de traditionella motorinstrumenten kan visas digitalt på den ena. Ratten är justerbar i höjdled och under en skjutlucka på ovansidan kan du förvara solglasögon, kikare, mobiltelefon och annat smått. Båtsportkorten får plats på passagerarsidan, under en lucka framför den uppskjutbara 24-tums-tv:n som ingår i standardutrustningen.
Nimbus 405 Coupé känns mycket lättmanövrerad och kursstabil i låg fart ut ur GKSS-hamnen, och Volvo Pentas krypkörningsläge ger möjlighet att köra långsammare än brukligt på tomgång. Utanför piren ger jag full gas och båten arbetar sig med värdighet upp till maxfarten 29 knop. Den nås vid 3 600 varv och en bränsleförbrukning runt 4 liter milen. Det är ungefär den bränsleförbrukning som gäller i hela spannet från tolv knop och uppåt, men med Volvo Pentas helautomatiska IS-system har bränsleförbrukningen vid Nimbus egna tester kunnat sänkas något.
Att alla skott är limmade bidrar både till konstruktionens vridstyvhet och till att bekymret med störande knarrljud minimeras. Det märks direkt när Volvo Pentas två D4-dieslar på 300 hästkrafter mullrar i gång på låga varv. Inte heller i planingsfart i sjö upplever jag några missljud.
Nimbus 405 Coupé är ingen liten sportig vattenskidbåt, men för att vara så stor som den är tycker jag att hon reagerar överraskande snabbt och distinkt på mina rattutslag.
Båtens bredd är till fullo utnyttjad interiört, där salongen med sin u-soffa erbjuder gott om sittplatser med utsikt över omgivningarna. Den främre soffsektionen kan enkelt flippas runt och ge sittplatser till ett par passagerare. Salongsbordet kan fällas så att det fungerar både som ett elegant barbord och ett rejält matbord. En standardservis med sex kuvert följer med alla bobara Nimbusbåtar vid leverans.
Den mörkgrå Corianbänken i pentryt ger ett sobert intryck mot klassisk mattlackad mahogny, och under lösa skivor döljer sig dubbel ho och gasoldriven keramikspishäll. Ugnen och kylskåpet är inbyggda under bänken. Det finns gott om förvaringsplats i lådor och skåp.
Under däck har båda gästkabinerna dubbelkojer, på styrbordssidan med ett dike mellan dem som gör att man slipper åla sig in för att lägga sig tillrätta. Toaletterna är standardutrustade med elektriska toalettstolar och duschmöjlighet, och i kaptenshyttens badrum finns till och med en separat duschkabin. I den rymliga främre kabinen finns också en härlig upphöjd dubbelsäng, med två rejäla draglådor under. Ännu mer förvaring finns i de dubbla garderoberna som har både hyllor och hängmöjligheter. I nedgångspassagen kan ett tomrum bakom draperi på styrbordssidan utnyttjas för att hänga upp sjökläder, badrockar eller varför inte en aftonklänning?
Det samlade helhetsintrycket av Nimbus 405 Coupé är mycket gott. Nimbus har på ett beprövat skrov lyckats åstadkomma ett nytt flaggskepp, som inte bara för vidare den traditionella Nimbuskänslan, utan också adderar en dos nytänkande och modernitet.
Av: Joakim Hermansson/Båtnytt
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.