Ovzon
Ovzon skriver svensk rymdhistoria: ”Betyder otroligt mycket”
Uppskjutningen av satelliten Ovzon 3 har skjutits upp flera gånger men under natten till torsdagen var det dags. Med hjälp av en rymdfarkost från entreprenören Elon Musks rymdbolag SpaceX lyfte Ovzon 3 från Floridas östkust, i natt svensk tid.
“Det här betyder oerhört mycket för bolaget, kunderna och investerare. Nu inleds nästa kapitel i bolagets utveckling på så sätt att vi nu kommer ha egen kapacitet att förfoga över”, säger en nöjd VD i form av Per Norén till Afv.
För tillfället hyr Ovzon in sig på andra satelliter men med Ovzon 3 kommer man alltså förfoga över uppkopplingsbiten själv, och blir på så sätt mindre beroende av andra satelliter.
Ovzon har på grund av faktorer som coronapandemi och ogynnsam väderlek flertalet gånger tvingats ställa in uppskjutningen av bolagets första egenutvecklade satellit Ovzon 3. Den ursprungliga planen var att skjuta upp satelliten i slutet av 2020.
Första privatfinansierade och svenskutvecklade satelliten
Ovzon 3 är den första privatfinansierade och utvecklade svenska geostationära kommunikationssatellit som någonsin skjutits upp i rymden, enligt VD Per Norén.
Satelliten är alltså tänkt att bland annat användas av militär, gränsbevakning, räddningstjänst och andra liknande organisationer som kräver tillgång till bredband på avlägsna platser. Eller där traditionell infrastruktur inte längre fungerar, exempelvis till följd av sabotage eller naturkatastrof. Även på den kommersiella sidan finns kunder i form av radio- och tv-sändning. Ovzons tjänster möjliggör för små kommunikationsterminaler på marken att överföra höga datahastigheter.
Driftsätts under sommaren
Satelliten planeras att tas i drift i mitten av 2024, så snart den nått omloppsbanan.
Vad händer härnäst?
“På vägen till omloppsbanan görs en massa tekniska tester av våra ingenjörer. Och vi engagerar oss nu för fullt med nya och befintliga kunder för att framöver kunna koppla upp dem till satelliten. Men nu handlar det mycket om att vänta tills att Ovzon 3 når sin orbital slot, på svenska parkeringsplats.”
Vilka är riskerna innan satelliten driftsatts?
“Klart att det finns risker, exempelvis att en meteor råkar kollidera med satelliten. Sådant händer ju men är extremt ovanligt. Egentligen är riskerna få och jag är väldigt lugn när det kommer till att hantera dessa. Hittills har allt gått enligt plan”, säger Per Norén.
Till dags dato har närmare 1,9 mdr kr investerats i allt som har att göra med Ovzon 3, både på hård- och mjukvarusidan. Den slutgiltiga summan spås landa på cirka 2 mdr kr. Huruvida bolaget kommer att tillverka fler Ovzon 3-satelliter eller inte återstår att se.
“Vi har sneglat lite på vad vi ska göra härnäst. Ovzon 3 kommer att täcka en tredjedel av jordens yta så i bästa av världar vill vi ha två-tre stycken till för att ha global täckning”, säger VD:n och understryker att det egentligen är för tidigt att sia om.
Ovzon tog nyligen in 250 Mkr via en företrädesemission och pengarna ska användas för att göra Ovzon 3 brukbar, enligt Per Norén.
“I princip ska kapitalet räcka tills att vi når ett positivt kassaflöde. Om vi framöver ska investera i nya satelliter räcker det förstås inte. I ett sådant läge kommer vi behöva ta in mer pengar.”
Samarbetet med SpaceX
Hösten 2018 ingick Ovzon avtal med SpaceX för uppskjutningen av Ovzon 3 som var tänkt att genomföras 2020. Så blev det dock inte och Ovzon bytte därefter partner men som fick slut på uppskjutningskapacitet, varför Ovzon ånyo ingick avtal med SpaceX 2023. Och likt överenskommet var det SpaceX Falcon 9-raket som lyfte satelliten under natten till torsdagen.
Under torsdagseftermiddagen dyker aktien i Ovzon med över 15%. Noterbart är att marknaden handlade upp aktien närmare 12% dagen före.
Ovzon har i skrivande stund ett börsvärde på omkring 1,6 mdr kr. 2022 omsatte bolaget 357 Mkr med ett rörelseresultat på -81 Mkr. För 2023 spås bolaget ha en nettoomsättning om minst 290 Mkr.
Största ägare i satellitbolaget är investmentbolagen Bure (12,7%) och Öresund (12,1%), enligt Holdings.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.