Oviss resa

Bristen på nytt riskkapital kan bli dödsstöten för resebyråerna på internet.

Så sent som under fjolåret växte resebyråer på nätet upp som svampar ur jorden. Knappt hade deras hemsidor kommit igång förrän uppstickarna lovade att bli störst i Sverige och Europa. Nu, några månader senare, är bilden en annan. I spåren av den så kallade dotcom-döden har riskkapitalbolagen strypt tillförseln av nya pengar och därmed satt stopp för nätresebyråernas vidlyftiga expansionsplaner.

Tickets mardröm

Senaste exemplet är resebyråkedjan Ticket som med sin satsning på den internationella internetresebyrån Dreamticket.com fallit rejält på näsan. Från början hette det att sajten skulle bli ledande i Europa på charterresor. Inom loppet av tre år spåddes marknadsandelen vara uppe i tio procent, motsvarande en försäljning på mellan 4,5 och 9 miljarder kronor. Dessutom förkunnade styrelseordförande Magnus Wahlbeck att e-resebyrån skulle bli en »väsentlig del av Tickets värdering inom två-tre år«.

Och han fick rätt. Ticket betraktades under fjolåret som ett e-handelsbolag och drogs med i höstens kursras för IT-aktier. Sedan dess har Dreamticket.com alltmer utvecklats till en belastning. I bokslutet för år 2000 tvingades Ticket skriva ned hela sitt engagemang i nätresebyrån med 67 miljoner kronor då det inte gick att uppbringa ny extern finansiering.

Efter en första lansering av tjänsten i Storbritannien är det därmed i praktiken stopp för ytterligare expansion. Än värre är att det knappast heller finns några större resurser för marknadsföring – vilket är ett måste för att synas i bruset. Därmed blir det svårt att locka besökare och att komma upp i de försäljningsvolymer som krävs för att uppnå lönsamhet. Frågan är om vi just nu inte ser början till slutet för nätsatsningen.

Varumärket avgör

Det är långt ifrån bara Ticket som drabbats av problem. Det av Spray ägda Mr Jet, som lagt ned miljontals kronor på reklam, har nyligen tvingats till neddragningar i Norge, Danmark och Finland och någon expansion i Europa är det inte längre tal om. Minskning av personal och reklam ska nu leda till att bolaget går med vinst redan i år. Även här är det dock frågan om neddragningen på marknadsföringen inte kan bli just dödsstöten för verksamheten.

Den övertygelsen delar i alla fall charterarrangören Ving som efter ett år lade ner Ombro.com med inriktning på budgetresenärer. Företaget hade helt enkelt missbedömt hur mycket tid och pengar som behövs för att bygga ett nytt varumärke. I stället koncentreras nu alla resurser till Ving.se, som står för tio procent av arrangörens totala bokningar. Det är en nivå som även konkurrenten Fritidsresegruppen når upp till och som är fullt tillräcklig för att nätförsäljningen ska gå med vinst. Det gäller särskilt som båda arrangörerna, tack vare egna etablerade varumärken, slipper tala om för folk att de finns på nätet.

Missar lågprisflyg

Marknadsföringen är dock långt ifrån avgörande för internetresebyråernas fortlevnad. Viktigare än så är att många av e-resebyråerna haft svårt att ge svar på frågan varför de behövs. Biljetter som bokas på internet behöver nämligen inte nödvändigtvis vara billigare än hos en traditionell resebyrå. Inte sällan arbetar båda med samma bokningssystem som har det gemensamt att de missar lågprisflygbolag som Easyjet och Ryanair. Det handlar således inte bara om en omogen marknad, utan även om omogna resebyråer.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.