Överraskar H&M andra halvåret?

Kan samma analytiker som spår ett brutalt vinstras under H&M:s första kvartal vara alltför skeptiska till klädjättens andra halvår?

I onsdags kastade även amerikanska banken Citigroups H&M-analytiker in handduken och sänkte rekommendationen till sälj.

“H&M should be treated as a cyclical rather than growth stock given the increased reliance on LFL sales. With negative earnings growth expected and a muted recovery in outer years we believe H&M now warrants a cyclical style 12x FY18E PE at this stage – even with a 7% dividend yield (which we don’t see as sustainable)”, hette det.

Bankens analytiker ser alltså att H&M gått från tillväxtbolag till ett cykliskt bolag, givet det ökade beroendet av omsättningstillväxt i befintliga butiker. Därför anses ett p/e-tal på bara 12 vara motiverat. Riktkursen satte Citigroup till 110 kronor.

Enligt Factset finns det nu minst tio analytiker som har riktkurser i H&M på 125 kronor eller lägre. Och på torsdagen har säljarna/blankarna åter satt tänderna i aktien, som nu åter handlas kring tioårslägsta vid 135 kronor. Var bottnar H&M-aktien? är givetvis frågan på allas läppar.

Ingen aning. Men i bakhuvudet kan det vara värt att ha bolagets mycket skiftande jämförelsetal under innevarande räkenskapsår. Nedan visas hur rörelsevinsten förändrades i årstakt under fjolårets fyra kvartal, där andra halvåret stack ut rejält på nedsidan.

  • Q1: -3%
  • Q2: +10%
  • Q3: -21%
  • Q4: -34%

Givet H&M:s lagersituation är det upplagt för ett mycket svagt första kvartal. Bolaget möter sedan det klart tuffaste jämförelsekvartalet under andra kvartalet. Sannolikt är det därmed först under andra halvåret som H&M verkligen har potential att överträffa fjolårets siffror. Och då kan avvikelsen, i positiv bemärkelse, bli rejäl.

OM höst-/vinterkollektionen i fjol huvudsakligen var en mode-/sortimentsmiss och bolaget lyckas bättre i år, samtidigt som H&M drar full fördel av valutamedvinden, är det inte helt omöjligt med en “ketchupeffekt”.

Enligt Factset räknar analytikerna som följer H&M med följande rörelsevinsttillväxt under innevarande räkenskapsårs fyra kvartal:

  • Q1: -45%
  • Q2: -10%
  • Q3: +6%
  • Q4: +15%

För närvarande är cirka 10 procent av aktierna i H&M blankade. Väntar möjligen ett scenario där hedgefonderna täcker sina positioner på svaga Q1- eller Q2-rapporter? Eller vågar blankarna ligga kvar trots att H&M rimligen har ganska goda chanser att återgå till vinsttillväxt under andra halvåret?

Det kan givetvis också vara så att alla försök att hitta H&M:s vändning är en övning i “picking up pennies in front of a steamroller”. Diagrammet nedan illustrerar rörelsemarginaltrenden för respektive kvartal sedan 2008, med Factsets prognoser för 2018 som sista datapunkt. Även om enstaka kvartal kan sticka ut är den övergripande negativa trenden mycket tydlig.

Notera hur andra och tredje kvartalens lönsamhet försämrats i klart mindre grad än fjärde och första kvartalets. Finns det delvis en säsongsmässig dimension i H&M:s problem?

 

Källa: Factset. Siffran för 2018 är en prognos.

Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus

Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se

 

Så här redovisas H&M:s delårsrapporter i år

15 mars – Försäljningsutveckling Q1
27 mars – Q1-rapport
15 juni – Försäljningsutveckling Q2
28 juni – Q2-rapport
15 sept – Försäljningsutveckling Q3
27 sept – Q3-rapport

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group