Överdriven oroför Storbritannien

Kursen i Tradedoubler har i det närmaste halverats sedan AOL:s bud. Samtidigt verkar bolaget på en attraktiv marknad, vilket illustreras av Microsofts 280-miljardersbud på Yahoo nyligen. KÖP

Det är säkert många aktieägare i Tradedoubler som beklagar att amerikanska Time Warners dotterbolag AOL inte fick igenom sitt bud, värt 215 kronor per aktie, för ett år sedan. Frågan är hur Alecta ser på utvecklingen. Pensionsjätten ledde framgångsrikt kampen mot budet, trots att det rekommenderades av huvudägare, ledning och styrelse. När så AOL två månader senare drog tillbaka budet var det början på en utförslöpa för aktien.

Tradedoubler, vars enda uttalade mål är att växa med marknaden, har drabbats av en hårdare konkurrens i Storbritannien. Det är en marknad som kännetecknas av en hög mognadsgrad och där har bolaget för närvarande drygt hälften av sin omsättning. Den steg kraftigt, delvis genom förvärv, under 2007 men vinsttillväxten hängde inte alls med. Det har medfört att analytikerna successivt har justerat ned sina riktkurser.

Förutom en hårdnande konkurrens på de brittiska öarna, anses Tradedoubler ha tappat styrfart under de månader som budstriden pågick. Dessutom tog bolaget en rad större investeringar som ännu inte slagit igenom på sista raden.

Till glädjeämnena hör förvärvet av det brittiska bolaget IMW. Förvisso ökade slagsidan mot den brittiska marknaden, vilket med ett svagt pund och en tuff hemmamarknad kanske inte låter lysande. Men Tradedoubler ökade genom förvärvet sin exponering kraftigt mot det som kallas för sökordsmarknadsföring, som går ut på att underlätta för annonsörerna att synas i sökmotorerna på nätet.

Tradedoubler får betalt när en nätbesökare klickar på en kunds länk, en affärsidé som anses vara mindre konjunkturkänslig än den äldre verksamheten. Den går ut på att bolaget får betalt när besökaren handlar något via internet eller registrerar sig på en hemsida. Hoppet står alltså till att bolaget nu ska kunna förbättra sina marginaler genom att rulla ut IMW:s teknik till övriga Europa, som inte har samma mognadsgrad som den brittiska marknaden.

Frågan är hur mycket arbetsro bolaget kommer att få framöver. Microsofts bud på Yahoo påverkar kanske inte direkt Tradedoubler i dagsläget. Antalet eventuella köpare av ett företag som Tradedoubler har minskat, men om nästa slag står om den europeiska marknaden, är det naturligt att en marknadsledare som Tradedoubler hamnar i skottgluggen. Samtidigt är det mycket möjligt att bolaget självt i kraft av sin relativa storlek kan vara med och aktivt konsolidera marknaden.

Lite tillspetsat kan man säga att Tradedoubler ändå lever i den bästa av två världar. Dels tar e-handeln en allt större bit av konsumtionskakan på bekostnad av den traditionella handeln, dels ökar nätets andel av de reklampengar som spenderas. Tradedoubler är alltså i den gynnsamma situationen att det räcker med att det följer marknaden, bolaget kommer att växa bra ändå.

_______________________________________________________

SJU FRÅGOR TILL VD WILLIAM COOPER

Det talas om en tuffare marknad för onlineannonsering i Storbritannien. Vad tror du om utvecklingen?
– Även om tillväxten saktar ned något utgör onlineannonsering fortfarande endast 14 procent av den totala reklamkakan, att jämföra med 9 procent i USA och 7 procent i övriga Europa. Jämför det med att vi spenderar 30 procent av vår tid framför datorn, och du inser snabbt att det fortfarande finns mycket utrymme för tillväxt.

Hur kommer en svagare konjunktur att påverka Tradedoubler?
– Det är klart att det kommer att påverka, men samtidigt är det så att kunderna blir mer prismedvetna vid en lågkonjunktur, vilket borde driva dem att handla billigare på exempelvis internet.

Är det korrekt att säga att det viktigaste för Tradedoubler nu är att implementera sökordsmarknadsföring runt om i Europa?
– Det är klart det blir en viktig del av tillväxten. I England utgör detta segment 60 procent mot 40 procent i övriga Europa. Det finns en stor potential när Tradedoubler nu börjar rulla ut det här på europeisk nivå.

Vad tycker du om Microsofts bud på Yahoo?
– Budet är fullt logiskt och bra för branschen eftersom det bryter Googles enorma dominans, vi får två mer jämnstarka spelare. Men Tradedoubler har en bra relation med alla de större aktörerna.

Tittar man på estimaten för de kommande åren förväntas Tradedoubler i det närmaste dubblera sin vinst 2009 jämfört med 2007. Hur ska ni klara det?
– Det handlar egentligen om att befästa och fortsätta att utveckla våra befintliga verksamheter. Vi är nummer ett på 17 marknader i Europa och nummer tre i Tyskland. Kan vi fortsätta att växa med marknaden så blir det här bra.

Hur ser du på marknadstillväxten framöver? I USA börjar undersökningar tala om att företagen inte längre vill betala lika mycket för sökordsmarknadsföring.
– Det beror lite på vilken marknadskanal vi talar om. Kan vi och andra aktörer bara fortsätta att visa på räckvidden och hur effektivt man bygger sitt varumärke på nätet, kommer priset snarare att gå upp över tiden.

Med tanke på förra budet från Time Warner, anser du att Tradedoubler som företag fortfarande är ett uppköpsobjekt?
– Det tar lång tid att bygga upp den position som vi har i Europa. I den bemärkelsen är vi attraktiva. Men min tro är snarare att vi själva aktivt kommer att leda och ta del av konsolideringen i branschen.

___________________________________________________________

BEGRÄNSAD RISK PÅ NEDSIDAN

Räknat på toppnivåerna har Tradedoublers aktiekurs i det närmaste halverats under det senaste året. Trots det framstår inte aktien som något självklart fynd. Tradedoubler värderas förvisso lägre än exempelvis amerikanska Valueclick, men då väntas också konkurrenten visa upp dubbelt så bra marginaler under de kommande åren.

Gemensamt för de båda bolagen är dock att marknaden har haft för höga förväntningar på vinsttillväxten. I Tradedoublers fall har prognoserna reviderats ned med hälften sedan början av 2007.

Räknat på innevarande år hamnar p/e-talet på cirka 20, men tack vare gjorda köp och investeringar väntas vinsttillväxten trycka ned värderingen till p/e 13 för 2009. Även direktavkastningen på cirka 2,5 procent måste anses godkänd med tanke på bolagets karaktär av tillväxtbolag.

Värderingen i sig räcker dock inte för att driva kursen i nuvarande börsklimat, och risken är att marknaden fortsätter att oroa sig för en inbromsning på den brittiska annonsmarknaden, till dess att placerarna ser att vinsttillväxten verkligen tar fart igen.

Samtidigt slår branschen mynt av starka underliggande trender, och internethandeln och internet som annonsplats kommer bara att växa sig starkare. Sprängkraften illustreras tydligt av Microsofts 280-miljarder bud på Yahoo nyligen. Ett köp i Tradedoubler ska inte enbart grundas på spekulationer om uppköp, men man kan inte komma ifrån att det är en kittlande möjlighet som trots allt lägger något slags golv för värderingen av bolaget. Just nu känns det som om vi är betydligt närmare golvet än taket. Affärsvärlden upprepar rekommendationen köp.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.