Otroligt – men inte omöjligt

När jag besökte Kina första gången 1988 fanns ingen privatbilism i landet. Överhuvudtaget. På Pekings boulevarder trängdes miljoner cyklister i motorvägsbreda filer. Lastbilar, bussar, taxi samt en och annan regeringslimousin susade förbi emellanåt i en smal remsa i mitten. Vid turistattraktioner och i parker fanns en företeelse som vi västerlänningar fann rätt lustig: man kunde provsitta en parkerad bil mot betalning. För en extra slant medföljde bildbevis att ta hem för att imponera på släkt och vänner.

Tjugo år senare, 2009, blev Kina världens största bilmarknad före USA. Sedan dess har det sålts 110 miljoner personbilar i landet (plus 27 miljoner kommersiella fordon). Det var förstås inget jag kunde tro i min vildaste fantasi. Än mindre anade jag de kopiösa miljöproblem som skulle bli följden av Kinas industrialisering och massbilism.

Landets regering har nu ambitiösa planer på att gradvis styra över konsumenterna mot elbilar. Fram till år 2020 ska 5 miljoner sådana säljas. Efter att ha sett vad Kina har åstadkommit på bara två decennier avstår jag från att döma ut elbilssatsningen på förhand. Den kan mycket väl lyckas.

Hur det ska gå för svensk-kinesiska Nevs i Trollhättan (före detta Saab Automobile) är ännu mer höljt i dunkel. Bolaget fick en mystisk order på elbilar för 100 miljarder kronor före jul. Men med tanke på att Geely möttes med nästan lika stor misstro vid köpet av Volvo Cars för några år sen är det nog bäst att avstå från att satsa gården även här (se sid 14).

Alla är bjudna

Börsredaktionen tar ett nytt unikt steg när den startar Affärsvärldenfonden tillsammans med Lundmark & Co Fondförvaltning. Vad jag vet har ingen annan tidning gjort något liknande tidigare. Inte i Sverige i alla fall. Lycka till! (Läs mer på sid 28.)

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från VECKANS FÖRETAG