Otroliga Olssons

De heter Olsson, startade som skrothandlare och har varit Göteborg trogna i alla år. På ett par decennier har den medieskygga familjens skrothandel förvandlats till ett

imperium drygt 35 miljarder. Affärsvärlden gav Margaret von Platen uppdraget att kartlägga fenomenet Olssons.

Familjen Wallenbergs devis “att verka men inte synas” tycks i dag vara mer betecknande för familjen Olsson i Göteborg. Olssons verkar bara mer och mer, men uppträder knappast alls på den offentliga scenen.

Få har klart för sig att Olssonfamiljens imperium, Stenasfären, har blivit en världsomspännande koncern som är marknadsledande inom flera områden och omsätter drygt 35 miljarder kronor. Olssons sysslar med alltifrån metall och skrot, återvinning, fartyg, färjerederier till fastigheter och aktiehandel.
Inte heller vet många om att familjeöverhuvudet själv, Dan Sten Olsson, konsekvent i 21 år har förmerat sitt och familjens kapital med 15 procent varje år sedan han tog över vd-skapet. Det är i världsklass och frågan är om någon svensk investerare kan skylta med samma track-record.

Det handlar inte bara om tur med metallpriser och fraktrater. Flera års träget arbete har gett Stena en sådan position att det också kunnat utnyttja de goda tiderna. Fokus har alltid varit att tjäna pengar. De är också experter på wheeling and dealing, säger många som gjort affärer med familjen.
Enbart det synliga egna kapitalet i Stenasfärens största enheter – Stena AB, Stena Metall AB, Stena Sessan – uppgår i dag till nästan 19 miljarder kronor. Med dolda reserver i fartyg, aktier och fastigheter är det mera troligt att Stenas förmögenhet uppgår till nästan det dubbla: drygt 35 miljarder kronor.

Imperiet liknar den gamla Johnsonkoncernen som hade miljardtillgångar mycket lågt bokförda tack vare en konservativ redovisning och som under generalkonsulns tid präglades av en enorm dynamik och ett stort intresse för att utnyttja ny teknik. Detta är också ständigt återkommande i Dan Stens utveckling av Stenasfären. Dessutom döljs det verkliga värdet på Stenasfärens tillgångar i ett intrikat nät av handelsbolag, kommanditbolag och partrederier.

Utöver gruppens företag har familjen Olsson har också privata fastigheter för några miljarder kronor. Familjens fastighetsbolag Josefina, med kontoret vid Masthuggskajen, har fastigheter med ett nettovärde om minst 500 miljoner kronor.
De tre största enheterna i Stena omsätter drygt 35 miljarder kronor. Deras justerade rörelseresultat uppgår till cirka fem miljarder kronor. Sfären verkar skriva av betydligt mer än vad tillgångarnas tekniska livslängd motiverar. Därtill finns en suverän expertkunskap i att undvika skatt. Till exempel det mycket lönsamma Stena AB som sitter på förlustavdrag om närmare sex miljarder kronor. Bolaget skattade bara fem miljoner kronor på en vinst om 2,3 miljarder kronor 2004.

Dan Sten Olsson fick alla förutsättningar att lyckas. Han har dels gått i sin pappas affärsmannaskola, dels skaffat sig en passande utbildning på Handelshögskolan i Göteborg. Och han räknar hela tiden, till skillnad från fadern som handlade mera på känsla. Han gör bara en affär om han är säker på att avkastningen är vettig. Han chansar aldrig och han tar aldrig en “initial beating” – i varje fall inte på senare tid.

Men han har gjort ett felsteg som höll på att bli fatalt. 1990 drogs han med i en auktionsbudgivning och köpte färjerederiet Sealink British Ferries för närmare 4 miljarder kronor. Säljaren James Sherwood började dock konkurrera med sina andra färjor på de flesta av Stenas färjelinjer. Förluster och nerskrivningar uppgick till minst en miljard.

Ett karaktärsdrag hos Dan Sten Olsson är att när han väl satsat så ger han inte upp. Känslomässigt var det svårt att år 2000 sälja favoritverksamheten offshore för att täcka förlusten i Stena Line. Men även om han älskar vissa saker finns det ingenting han värdesätter lika mycket som pengar. Han brukar råda sina anställda: “Ni måste lära er att älska pengar.”

Att arbeta bara för att det är roligt ger han inte mycket för. Nej, man måste koncentrera sig på att tjäna pengar. Och den som har en bra idé ska investera massivt. Annars lönar det sig inte. Det är meningslöst att till exempel köpa aktier för 5 miljoner, enligt Dan Stens principer.

Till skillnad från flera finansiella linslöss är Dan Sten Olsson ointresserad av att synas i media. Nyligen blev han ordförande för Sveriges Redareförening. Att bli ordförande i Redareföreningen är det närmaste man kan komma att bli adlad i Göteborg, men Dan Sten har framför allt ett affärsintresse av att sitta där. Där avgörs färjenäringens framtid eftersom Redareföreningen är remissinstans. Och familjen Olsson omsätter cirka nio miljarder kronor på färjeverksamheten, bland annat transporterades förra året bara från och till Skandinavien drygt åtta miljoner passagerare, 1,5 miljoner bilar och 647 000 fraktenheter.

Personligen är Dan Sten Olsson mycket tillbakadragen. Först när han förhandlar kan han blixtra. Han är känd för att räkna tre steg längre än de övriga och alltid hålla koll på avkastningen. Det är lätt att bli begeistrad när man beställer fartyg för en miljard kronor. Men Dan Sten behåller sitt lugn. Får han inte som han vill lämnar han förhandlingsbordet.

Han ställer samma höga krav på sina medarbetare. Det finns mål för vad tillgångar ska avkasta. Hos Olsson kostar pengar 12-13 procent. Han struntar i att pengarna från banken kostar mindre. Han måste ta betalt för risken i det egna kapitalet. Därmed accepteras inget projekt som avkastar mindre än 12 procent. Det är också ett sätt att stenhårt disciplinera sina anställda, att sätta ribban högt. Å andra sidan, den som lyckas belönas rikligt.

Dan Sten Olssons fingerspitzgefühl för affärer är sällsynt. Det är en förmåga som torde ha gått i arv från pappa Sten Allan. Olsson den äldre slog till direkt när han såg en vettig affär. Han har sagt i en intervju att han beslutade sig “ögonblickligen”. Jämför man fars och sons affärsstil verkar Sten Allan mera ha skjutit från höften och litat på sin intuition.

Dan Sten kräver också att siffrorna stämmer. Men både far och son har stor respekt för varandra. I intervjuer har Sten Allan sagt att Dan Sten är mera begåvad än han själv är. Dan Sten reser sig alltid när hans pappa kommer in till ett möte. Det finns en genuin beundran för och tacksamhet till pappan och grundaren som nu är 89 år gammal.

Känslan för affärer illustreras av turerna i bioteknikbolaget Karo Bio, som gick upp som en sol och ner som en pannkaka. Dan Sten Olsson gick in tidigt på 15 kronor. När många aktieägare stannade kvar i förlorade pengar checkade han ut på genomsnittskursen 200 kronor. I dag står aktien i tio kronor.
Han satsade också i rätt tid på läkemedelskopior och nischade läkemedel i börsnoterade Meda. Aktierna har i dag ett övervärde på cirka en miljard kronor.

Det är svårt att upptäcka fiaskon i Stenasfären. Men ett större känt misslyckande var satsningen i Bure som Stena Metall tvingades skriva ner med dryga 350 miljoner kronor.
Misslyckanden ses inte med blida ögon i sfären. När Sten Allan brukade ta sin årliga julpromenad bland de anställda gick han fram till den som gjort en dålig affär och påminde denne – det var ju familjens pengar som slarvats bort.

Sonen är inte sen att erkänna sina egna misstag, men faktum är att Dan Stens hitrate för lyckade investeringar har varit osannolik. Det har lett till att han i dag har råd att göra ett mycket stort förvärv. Stenas substans och finansiella muskler är i dag av samma kaliber som Industrivärdens, det vill säga minst 35 miljarder kronor.

Dan Sten är också helt fokuserad på affärer. Det är ett ständigt pågående schackspel. Han kan ringa till sina anställda klockan sex på morgonen, tolv på natten och mitt i söndagsmiddagen om han hittat en lämplig lösning. Han har egentligen inga andra intressen, är ständigt bekymrad och tar själv ansvar för varje bolag inom sfären. Han vägrar släppa kontrollen, vilket kräver nästan en omänsklig arbetsinsats eftersom han sitter i ett femtiotal styrelser.

Det enda fritidsnöjet, den enda excessen, är en lägenhet i Cannes – och den är på tre rum (vistelserna lär vara begränsade till två veckor per år). När han köpte sin Saab 9.5 var han bekymrad att de anställda på Stena Line, som då hade problem, skulle tycka att han var extravagant. I likhet med vissa andra svenska miljardärer är Dan Sten ofta snål mot sig själv.

Han stiger upp fyra på morgonen för att flyga Ryan Air och spara några tusenlappar. Stena har inga resor med första klass, inte ens interkontinentala, och bara de allra högsta cheferna med stor arbetsbörda kan motivera affärsklass på långresor. Redarfamiljen Olsson äger inte heller några yachter. Dan Sten har en H-båt värd cirka 50 000 kronor. Sten Allan har alltid haft sin Vega.

Det är uppenbart att första och andra generationen Olsson varit otroligt duktiga. Frågan är hur länge kurvorna kan peka uppåt? Dan Sten har ännu inte fyllt 60. Att döma av hur aktiv hans pappa Sten Allan har varit, och om Dan Sten fortsätter som han gjort hittills, skulle förmögenheten om 12 år kunna vara 100 miljarder kronor.

Men på senare år har Dan Sten Olsson lämnat köpslåendet för att ingå längre avtal och ha längre relationer med kunderna. En viss försiktighet börjar kanske ta över.

Sten Allan som började med att köpa och sälja skrot blev definitivt erkänd när Marcus Wallenberg den äldre, i mitten på 1970-talet, placerade honom bredvid sig under en middag på Täcka Udden, Wallenbergarnas representationsvilla på Djurgården. Det lär ha gått ett sus genom församlingen.

I andra generationen finns förutom Dan Sten som är vd för Stena AB, Stefan Sten som läste till katolsk präst men nu ägnar sig åt egna investeringar i London och vinodlingar i Italien. Vidare Madeleine Olsson Eriksson som är gynekolog och sitter i Vitrolifes styrelse, ett annat Stena-innehav. Samtliga är delägare i sfären. Även barnen är stora delägare.

Men frågan är om tredje generationen, nu när familjen är både erkänd och förmögen, vill och kan ta över ett imperium som spretar åt så många olika håll och som hålls samman av en persons enorma lust, kapacitet och stora skicklighet i att göra affärer.

Tredje generationen består av fyra barn: Dan Stens dotter Selma, läkare liksom sin mamma docent Jane Thorburn, och sonen William, som studerar vid filmskola i Los Angeles. Dan Stens syster Madeleine har två barn, Marie och Gustav, som båda läser i Lund.

Den tredje generationen borde vara proppmätt ekonomiskt. Bara utdelningarna till familjen uppgår i år till närmare 300 miljoner kronor. Har den då något intresse av att oavbrutet göra smartare affärer än andra? Och har den ärvt Sten Allans intuition för bra affärer? Det återstår att se.

Margaret von Platen

Margaret von Platen är frilansjournalist med god insikt i svenskt familjeföretagande. Hon har tidigare gett ut boken De framgångsrika familjerna och tillhör själv den fjärde Johnson-generationen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF