Hybrit
Östling: ”Politikerna tror att det bara är att stoppa kontakten i väggen”
Afv har tidigare rapporterat om den kritik mot Hybritprojektet som finns bland forskare och på andra håll inom den akademiska världen. Invändningarna mot Hybrit, som är ett samarbete mellan Vattenfall, SSAB och LKAB för att framställa fossilfritt stål, går bland annat ut på projektets enorma elbehov i kombination med den osäkerhet som finns kring den framtida marknaden för stål. Fullt utbyggt 2045 beräknas projektet kräva runt 70 TWh, vilket motsvarar ungefär hälften av dagens elkonsumtion i Sverige. Största andelen är den järnsvamp som LKAB ska producera i Gällivare, den beräknas förbruka 55 TWh 2045 och runt 8 TWh 2030.
Enligt vad Afv erfar finns flera kritiska röster också inom näringslivet, både i industrin och riskkapitalsektorn, mot det i stort sett helstatliga Hybritprojektet. Det är dock få som vill uttala sig publikt i frågan. En som inte räds offentlighet är Leif Östling, tidigare VD för Scania och ordförande för Svenskt Näringsliv och som idag driver en kommission för skattenytta.
“Hybrit verkar ogenomtänkt”
Leif Östling tycker att det i grunden är bra att Sverige tar initiativ för att framställa fossilfritt stål. Han säger dock samtidigt att han saknar ett helhetstänkande i frågan.
”Hybrit verkar ogenomtänkt när det gäller konsekvenser för elproduktion och kraftöverföring. Politikerna verkar tro att det bara är att stoppa in kontakten i väggen”, säger Leif Östling till Affärsvärlden.
Han varnar för en uppenbar risk för avsevärt högre elpriser än idag och att södra Sverige i framtiden inte kan förlita sig på överskott från norra Norrland, när stora energislukande projekt som Hybrit, H2 Green Steel och Northvolt är i gång. Detta även om man skulle lyckas öka överföringskapaciteten från norra Sverige.
Östling: Uppenbart att kärnkraft behövs
”Det är uppenbart att det kommer behövas investeras i modern kärnkraft för att skapa stabilitet i systemet”, säger Leif Östling och pekar på att den senaste tidens historiskt höga elpriser visar hur väderberoende energislag som vindkraft är.
Enligt Hybrit kommer övergången till fossilfritt stål att minska Sveriges koldioxidutsläpp med cirka 10%. Till det kommer en beräknad minskning i Finland med 7%, genom övergången till grönt stål i SSAB:s finska produktionsanläggningar.
Även i frågan om Hybrits effekt på koldioxidutsläpp finns det dock kritik, som Afv tidigare rapporterat om. Den går ut på att Sveriges goda tillgång på fossilfri energi gör störst nytta för klimatet om den exporteras och ersätter kolkraft i närliggande länder. Det beror på att framställning av vätgas har betydande energiförluster. Beräkningar visar att 1 kg koldioxid sparas per KWh om kolkraft ersätts med fossilfri elproduktion medan effekten i Hybrit blir ungefär hälften. Frågan aktualiseras av de direktiv från EU-kommissionen som säger att 70% av medlemsländernas elektricitet ska kunna handlas mellan olika länder år 2025.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.