DUG Foodtech (f.d. Veg of Lund)
Oregelbunden handelspremiär för Veg of Lund
Efter en halvtimme var aktien oförändrad. Avslut hade då gjorts i intervallet 10:50-13:90 kronor, vilket innebar först en uppgång på 26 procent och sedan en nedgång till som mest 5 procent jämfört med teckningskursen i noteringserbjudandet på 11 kronor per aktie.
Aktieerbjudandet i Veg of Lund tecknades till 280 procent och tillförde bolaget cirka 30 miljoner kronor.
Teckningskursen värderade företaget till 86 miljoner kronor före kapitaltillskottet. Veg of Lund hade på förhand fått teckningsförbindelser om totalt runt 70 procent av erbjudandet.
“Intresset för att teckna aktier i Veg of Lund har varit mycket stort”, beskrev bolaget det som när emissionsutfallet presenterades.
Veg of Lund har tagit fram en ny potatismjölkprodukt som ska konkurrera på de växande marknaderna för alternativa mjölkprodukter i Sverige, England och USA, sade nyligen bolagets vd Thomas Olander i en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Veg of Lund slutjusterar nu sin nya växtbaserade mjölkprodukt och förhandlar med nya kundkategorier inför lanseringen i höst. Inför det behöver bolaget komma i hamn med finjustering av smak samt utveckling av koncept och varumärke.
Två utmaningar är att först attrahera aktörer att vilja ha företagets produkter på butikshyllan, och sedan att få konsumenterna att köpa produkterna.
Under 2018 lanserade Veg of Lund sin första produkt – My Foodie. Den smoothie-liknande produkten säljs i Sverige och England, både i dagligvaruhandeln via exempelvis ICA, i servicehandeln och i den så kallade storhushållsmarknaden via aktörer såsom Martin & Servera och Out of Home.
Veg of Lund grundades 2016 utifrån forskning av professor emerita Eva Tornberg vid Lunds universitet. Hon utvecklade en värmestabil vegetarisk så kallad emulsion bestående av potatis och rapsolja – två livsmedel som normalt inte blandar sig så lätt.
“Med hjälp av denna patenterade emulsion kan Veg of Lund erbjuda alternativ för ett flertal traditionella, animaliebaserade livsmedel med livsmedelsprodukter som är både smakrika och hållbara”, är budskapet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.