Oracle
Oracle köper Datalogix
Det blir bolagets fjärde marknadsföringsrelaterade förvärv på två år.
Datalogix är ett så kallat konsumentdatabolag och arbetar med att matcha information om kunders köpbeteende och detaljhandlares e-postdatabaser med användarinformation från exempelvis Facebook och Google. Datalogix har 650 kunder vilka innefattar bland annat Ford och Kraft Foods.
“Marknadsföring beror allt mer på integration mellan teknik och data. Oracle och Datalogix tillför varandra vad de behöver för att lyckas”, kommenterade Jon Elvekrog som är vd för 140 Proof som också är verksamma inom riktad marknadsföring.
Förvärvet kan dock innebära att Oracle behöver granska hur Datalogix tillskansar sig informationen om konsumenterna. Tidigare i år sade USA:s motsvarighet till konkurrensverket och konsumentverket, FTC, att en lagstiftning bör övervägas kring hur databolagen ska informera konsumenterna om vilka uppgifter de har, samt ge konsumenter möjligheten att utesluta sina uppgifter från användning i marknadsföringssyfte. Bristen på insyn samt konsumenternas möjlighet till ett sådant val att utesluta uppgifter är enligt FTC en källa till oro inom branschen.
Förvärvet innebär också att Oracle kommer att arbeta närmare Google, trots att företagen befinner sig i en juridisk tvist. Det handlar om huruvida Google har använt Oracles Java-teknik i skapandet av Android.
Oracle har avböjt att kommentera och därmed inte avslöjat vad affären kan komma att kosta.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.