ORACLE: Från basen och uppåt

Den ledande databasleverantören, Oracle, har börjatdiversifiera verksamheten. Målet är att utmana Microsoft och blivärldens största programvaruhus.

Oracle är databasvärldens Microsoft. Företaget dominerar sinmarknad överlägset. Och hemligheten bakom framgångarna liggerinte bara i att företaget haft konkurrenskraftiga produkter,utan framför allt i stenhård marknadsföring och försäljning. Idag är Oracle världens näst största programvaruföretag med enuppskattad omsättning i år (räkenskapsår juni-maj) på 5,7miljarder dollar.Men grundaren Larry Ellisson nöjer sig inte medatt vara tvåa. Han är besatt av tanken att lyfta ned Microsoftfrån tronen och göra Oracle till nummer ett. Det ska ske genomen redan påbörjad diversifiering av verksamheten till nyaprogramprodukter, vid sidan av databaserna.

När stordatorn dominerade på företagen var IBM den störstaleverantören av databaser. Det lever fortfarande gott på sininstallerade kundbas som behållit sina stordatorsystem. Båda haräven databaser för moderna PC-nätverk. Men när nu dessa harslagit igenom ser branschen annorlunda ut. Oracle är branschetta,med amerikanska Microsoft, Informix och Sybase som störstautmanare. Branschkartan kan emellertid ändras snabbt i och medatt nya så kallade plattformar slår igenom. Senaste exemplet ärMicrosoft som på kort tid tagit stora marknadsandelar med sindatabas för den egna plattformen, Windows NT, och utmanar därmedOracles på deras egen mark. Samtidigt utmanar Oracle å sin sidaMicrosoft på dess starka område, PC-program och operativsystem.Men det ska inte ske genom att Oracle tar fram liknandeprodukter som Microsofts.

Oracle är nämligen övertygade om att databranschen står införett paradigmskifte där PC:ns betydelse kommer att minska ochersättas av NC:n, nätverksdatorn. Billiga datorer, utan hårddisk,som specialkonstrueras för att enkelt kunna hämta ned programfrån något datanätverk som den är uppkopplad mot, exempelvisinternet. Oracles grundare Larry Ellisson lanserade för ett ochett halvt år sedan idén om NC:n som han tror kommer göra datorntill en massprodukt, liknande TV:n eller telefonen. Oracle haringa ambitioner att tillverka nätverksdatorer. Däremot utvecklarföretaget dels ett slags operativsystem och dels ett paket medordbehandlings- och kalkylprogram, båda helt anpassade förnätverksdatorn. Det handlar alltså om motsvarigheterna tillMicrosofts produkter för PC:n. Oracle vill bli den framtida NC–världens Microsoft. Men även om det skulle få hård konkurrensför dessa nya produkter ser Oracle en ökad efterfrågan avföretagets databaser vid ett eventuellt genombrott för NC:n. Ioch med att en NC saknar hårddisk måste såväl användaresdokument som stora program lagras i en databas, centralt i ettnätverk.

Oracle har satt mycket av företagets prestige på att NC:nverkligen kommer att slå igenom. Det är riskabelt. Många ärskeptiska till att paradigmskiftet från PC till NC verkligenblir av. En förutsättning är att telebolagen uppgraderar sinakablar och ledningar, som idag är för smala för att programsnabbt och smidigt ska kunna laddas ned till NC:n via internet.Likaså krävs det att programvaruhusen börjar skriva om sinaprogram så att de kan köras på nätverksdatorer. Ett ytterligarehot är att två av branschens dominanter, Microsoft och Intel,ser NC:n som ett hot och gör allt för att stoppa ettparadigmskifte som de inte själva har kontroll över.-Det kommer att dröja åtskilliga år innan NC:n kan ta en storandel av marknaden, säger till och med Oracles VD, Ray LaneOavsett vad som händer på NC-området har dock Oracle fått enormtmycket uppmärksamhet och gratis marknadsföring för att vara detföretag som folk kopplar ihop med NC:n.

Efter databaser är affärssystem Oracles största affärsområde.Försäljningen av dessa program, som används för att styra ocheffektivisera ett företag, omsatte 700 miljoner dollar i fjol,inklusive tillhörande service. Om några år kommer dockaffärssystem att vara Oracles enskilt största affärsområde,enligt ledningen. Det spås en årlig tillväxt på 50-60 procent,jämfört med databasernas tillväxt på 25-30 procent. Oracle ärvärldens näst största leverantör av affärssystem, efter tyskaSAP. Företaget har valt en för branschen ovanlig strategi. Genomatt plocka ihop nischade delar av ett affärssystem från olikaleverantörer kan Oracle skräddarsy ett paket för respektivebransch. Svenska Industri-Matematik (noterat på Nasdaq) ärunderleverantör till Oracle av logistikdelen i Oraclesaffärssystem för snabbrörliga konsumentvaruprodukter. Oraclestår för försäljning, marknadsföring och, vanligtvis,konsultationen kring systemet. En annan viktig del i Oraclesstrategi för affärssystem är att anpassa dessa förnätverksdatorn.

Slutligen kommer Oracle till sommaren att presentera program förelektronisk handel över internet, bland annat ett som är sagtatt erbjuda säkra transaktioner vid handel på internet. Ocksåelektronisk handel kräver att företagen har stora datalager medsina produkter, uppdaterade priser och så vidare. Syftet äralltså även här att öka efterfrågan av Oracles traditionelladatabasprodukter.Den på kort tid genomförda breddningen avverksamheten ställer givetvis ökade krav på Oracles ledning.Risken är att den tappar fokus. Men det finns en röd tråd iOracles diversifiering. De nya produkterna ska öka efterfråganför Oracles andra program. Och även om inte alla dessa skulleslå igenom hoppas Oracle att företagets initiativ driver påutvecklingen mot nätverksdatorn och bort från PC:n. Det skulle iså fall öka efterfrågan för Oracles kärnprodukt, databaser. Allthör ihop. Affärssystem, elektroniska handelssystem ochnätverksdatorn kräver stora databaser. Om NC:n slår igenom kanföretagen lägga mindre pengar på hårdvara och mer på exempelvisaffärssystem. Oracles affärssystem kan köras på en NC och skulleöka efterfrågan för dessa. Och så vidare.

Om 1997 verkligen är det första året i nätverkseran som OraclesVD Ray Lane bestämt hävdar, kan mycket väl Microsofts dominanspå programvaruarenan snart vara hotad. Å andra sidan satsarMicrosoft hårt på att ta in Oracles försprång på databasområdet,och på egna alternativ till NC:n. Spelet kan börja

Lönande bas

Oracle. 1996Miljoner dollar (juni-maj)Intäkter 4.223Uppdelat på:Licenser 54%Support 22%Konsulting 18%Utbildning 6%Vinst 603Genomsnittlig årlig tillväxtsenaste 4 åren 38%Börsvärde 25.000

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.