”Operatörerna har lovat för mycket”

Börsjättarna har försökt använda GPRS – men nu sågar de tekniken, visar FV-undersökning Företag som har satsat på GPRS är besvikna. Det är för låg hastighet i näten, för dålig täckning geografiskt och det saknas användbara tjänster. Nu drar bolagen i handbromsen och väntar på 3G, visar FV:s rundringning.

– Vi är besvikna på GPRS, hastigheterna håller inte alls vad de lovat. Det kommer upp i 28,8 kilobit per sekund, sen är det stopp. Operatörerna har lovat 200-300, säger Anders Edstedt, skogsbolaget Holmens IT-chef. Holmen har gjort “seriösa försök” att använda GPRS, men nu ligger all GPRS-verksamhet nere, säger IT-chefen. – Vi har inget att vinna på att använda GPRS jämfört med GSM. Det är för långsamt och har för dålig täckning, säger Edstedt. Holmen hade hoppats att bolagets resande personal snabbt och enkelt skulle komma åt den information de behöver via sina GPRS-terminaler. – Om de kom åt de data de behöver via GPRS skulle de kunna sköta arbetet väsentligt snabbare. Jag tror att operatörerna har lovat för mycket för tidigt. Vi lägger GPRS på is och väntar på 3G, säger Edstedt. Tongångarna är liknande hos andra IT- och inköpschefer. – Först och främst måste täckningen bli bättre i skogen för att vi ska kunna öka den mobila kommunikationen, säger Allan Karlsson, IT-chef på Stora Enso. Också banksektorn har dålig erfarenhet av GPRS. Föreningssparbanken har tagit fram en egen mobil banktjänst för handdatorer (PDA) baserad på GPRS-tekniken, men resultatet är en besvikelse. – Det tar tyvärr för lång tid. Det är helt enkelt för dålig prestanda, säger Håkan Nyberg, chef för Föreningssparbankens internetbank. Han är dessutom besviken personligen efter att ha provat en GPRS-telefon en tid. Förutom att GPRS upplevs som för långsamt och att näten inte täcker en tillräckligt stor del av landet är det fortsatta klagomålet från de potentiella företagsanvändarna att det inte finns några nyttiga tjänster. I princip samtliga företag i FV:s rundringning tar upp bristen på användbara tjänster. – Det har talats mycket om WAP och GPRS, men tjänster har vi i stort sett inte sett skymten av, säger Hilding Djerf, IT- och inköpschef på Pharmacia. Läkemedelbolagets anställda skulle kunna ha stor nytta av GPRS, genom att vara ständigt uppkopplade och ha smidig tillgång till den data de behöver när de inte är på kontoret. – Vissa tjänster kan vara viktiga för våra säljare/konsulenter, de behöver vara uppdaterade och ha den senaste informationen när de är ute hos kund, säger Djerf. Anders H Johansson, en av två IT-chefer på Handelsbanken, stämmer in i kören. – De har inget att komma med. Jag ser inget tjänsteutbud som skapar nytta. Kunderna står som frågetecken, säger han.

tillfrågade företag: ABB, Föreningssparbanken, Handelsbanken, Holmen, Nordea, Pharmacia, Tieto Enator, Saab, Sandvik, Stora Enso.

Viktor Svensson

Viktor Svensson

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.