Operatör med hävstång

Bredband 2 är en liten och snabbfotad operatör med stor exponering mot den pågående övergången till fiber. Aktien har mer att ge.

Bakom börsens stora teleoperatörer finns en grupp av mindre, mer snabbväxande operatörer. DGC One och Bahnhof är två av dessa som ­Affärsvärlden skrivit om tidigare. Ett inte lika känt bolag är bredbandsoperatören Bredband 2 som är noterat på First North och värderas till drygt 400 miljoner kronor. Omsättningen lär i år landa på knappt 370 miljoner, vilket innebär en omsättning som är ungefär hälften så stort som Bahnhofs.

I dag är Bredband 2 en av Sveriges största tjänsteleverantörer i öppna stadsnät och erbjuder bredbandstjänster via fiber till främst privatpersoner. Snabbast och billigast har blivit lite av bolagets kännetecken. På fyra år har antalet bredbandskunder vuxit med nästan 60 procent organiskt och bolaget har i dag över 155 000 bredbandskunder. Med det är bolaget enligt Post- och telestyrelsen (PTS) på tredje plats efter Telenor (Bredbandsbolaget) och Telia Sonera baserat på både öppna och exklusiva nät.

Bredband 2 har valt att i första hand hyra in sig på andra fibernät där konkurrensen är ­öppen mellan olika leverantörer. Det medför att bolaget slipper göra stora investeringar i passiv infrastruktur, vilket innebär en lägre risk.

Ungefär hälften av alla fibernät i Sverige har en öppen affärsmodell och där har Bredband 2 byggt upp aktiv infrastruktur i de flesta av de ­näten. Det är också med hjälp av den som bolaget även ska växa bland företag, vilka i dag står för en tredjedel av bolagets omsättning. Resterande del utgörs av bredbandstjänster till hushåll.

Exponeringen mot den snabbväxande fibermarknaden är nyckeln till bolagets tillväxt på kort och medellång sikt. Regeringen har som mål att 90 procent av befolkningen ska ha tillgång till ett höghastighetsbredband år 2020. I dag har marknaden nått ungefär halvvägs. Den här utvecklingen väntas fortsätta när aktörer som det allmännyttiga bostadsbolaget Sabo, vilka Bredband 2 har ett avtal med, successivt öppnar upp för konkurrens.

I år har omsättningen vuxit med goda 23 procent under årets första nio månader. Med ett antal kampanjer riktade mot hus­hållen växer kundbasen snabbt. En snabb tillväxt prioriteras för att på sikt räkna hem större ­skalfördelar. Kortsiktigt sätter det dock press på marginalerna och rörelseresultatet ökar i betydligt långsammare utsträckning.

På medellång sikt ser vi även goda möjligheter att växa på ­företagssidan. Fiberpenetrationen för internetaccess bland företag är låg. Samtidigt är företagsmarknaden mer trögrörlig. På risksidan finns som alltid risken för prispress, vilket bolaget hittills hanterat väl.

Bredband 2 har nu nått en marknadsandel där fortsatt tillväxt bör spilla över i förbättrade marginaler. Dagens rörelsemarginal kring 6 procent bör kunna nå nivåer kring 10 procent på några års sikt. Ett nyligen driftsatt egenutvecklat affärssystem bör exempelvis öka effektiviteten.

Sedan årsskiftet har Bredband 2-aktien lyft med 35 procent. Värderingsmässigt är ­aktien inget uppenbart fynd och värderas i nivå med sina mindre konkurrenter. Vi bedömer dock att den höga tillväxten fortsätter även nästa år och att marginalen tar ett litet kliv uppåt givet att skalfördelarna nu börjar synas. Då hamnar värderingen kring ev/ebit 11, vilket ändå är relativt attraktivt givet bolagets goda förutsättningar för vinsttillväxt de närmaste åren. Även om lik­viditeten i aktien är dålig landar vi i en köprekommendation med riktkurs 75 öre.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF