Omsjungen svensk paradgren

Listan över svenska musiktech-bolag är längre än en mixspelista på Spotify. Sämre är det med lönsamheten.
Omsjungen svensk paradgren - Epidemic Sound, Stockholm
Oscar Höglund är VD och grundare av Epidemic Sound. Foto: Anna Tärnhuvud/BILDBYRÅN

”Knack, knack, vi kommer från Sverige”.

”Of course you do”.

För Oscar Höglund och Epidemic Sound var det en dörröppnare att kunna vifta med den svenska flaggan när man etablerade företaget och skulle approchera musikproducenter och kunder.

”Att vi är svenskar är ingen slump. I landet lagom finns det två krafter som inte är lagom, den ena är ingenjörskonsten den andra är musik, allt från musiker till fantastiska låtskrivare och tekniken kring musiken”.

Listan över svenska musiktechbolag kan göras lång och gränsen för vilka bolag som ingår är inte knivskarp. Den tyngsta pjäsen är förstås Spotify, noterat i New York sedan 2018. För ett år sedan värderades bolaget till runt 650 miljarder kronor, senaste året har kursen fallit, delvis på grund av allmänna nedvärderingen av techsektorn och i dagsläget är börsvärdet runt 360 miljarder. Näst störst värderingsmässigt är nu Epidemic Sound, (se intervju) som i senaste värderingsrundan hamnade på nästan 12 miljarder.

Soundcloud, streaming av musik och ljud via molnet, har haft en skakig resa och stod för några år sedan på konkursens rand. Med 1,4 miljarder kronor i extern finansiering från Raine Group i USA och Temasek i Singapore, numera majoritetsägare i bolaget, kom man på fötter. Bolaget har som högst värderats till runt 5 miljarder men de senaste uppgifterna talar om dryga miljarden. Bolaget grundades av ljuddesignern Alexander Ljung och elektromusikartisten Eric Wahlforss. Kobalt Music, grundades 2000 i New York av svensken Willard Ahdritz. Kobalt är en administrativ tjänst mellan streamingbolagen och musikerna med syfte att effektivisera betalningar. I senaste finansieringsrundan sattes priset på Kobalt till cirka 7 miljarder kronor.

Soundtrack Your Brand, streamingtjänst anpassade för företag som behöver bakgrundsmusik, har Spotify som delägare och är enligt senaste uppgifter värderat till drygt 300 miljoner kronor. Amuse använder AI för att hitta nya artister och värderades senast till drygt 350 miljoner kronor. Session, tidigare Auddlys, är en tjänst för att hantera musikrättigheter och mest känt för att ha Björn Ulvaeus och Max Martin  bland grundarna. Tillgängliga uppgifter visar försumbara intäkter, ensiffriga miljoner, och Afv har inte lyckats hitta någon värdering. Nätbaserade musikstudion Soundation har uppgett att man har 150 00 musiker som använder tjänsten, omsättningen var 2020 dock bara 5,5 miljoner.  Record Union hjälper mindre skivbolag att ladda upp sin musik på Spotify och andra musiktjänster, bolaget omsatte enligt senaste uppgifter runt 125 miljoner. Reason Studios, gör en globalt framgångsrik programvara för musiker och musikproducenter. Till skillnad från majoriteten av musiktech-bolagen är Reason sedan länge lönsamt och omsatte 2020 cirka 110 miljoner. Elias har en musikmotor för spelbolag, där musiken anpassar sig till var  användaren befinner sig i spelet. Man tog för ett år sedan in 36 miljoner med investmentbanken GP Bullhound som huvudinvesterare.

Utöver dessa bolag finns en drös andra svenska musiktechbolag. Några exempel är  Corite, Gigital, Gestrument, MIND Music Labs, Riteband, Snafu Records och Starmony.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET