Candles Scandinavia
Omsättningstapp om 15% väntas för Candles Scandinavia
Det framgår av ett pressmeddelande.
Andra faktorer som påverkar omsättningen negativt är en minskad lagerhållning hos kunder, avveckling av affärsområdet Brands samt försäljningen av dotterbolaget Leyonore.
Avvecklingen av Brands och försäljningen av Leyonore är kopplat till bolagets nya strategi om att fokusera på kärnverksamheten, vilket är produktionen av helt vegetabiliska doftljus samt andra rumsdofter inom affärsområdet Private Label.
Vad gäller ebitda väntas denna vara i linje med föregående verksamhetsår på cirka 2 procent.
Enligt Candles Scandinavia väntas innevarande verksamhetsår vara ett omställningsår där tredje kvartalet väntas vara svagast för att det sedan ska vända upp i fjärde kvartalet och fortsätta i samma trend därifrån.
Bolaget skriver också att omställningen och implementeringen av den nya strategin har gått snabbare än planerat, vilket gjort att man kan ge en mer omfattande målsättning och guidning för de kommande tre åren.
De finansiella målen från och med verksamhetsåret 2024/25 och tre år framåt är: En årlig tillväxt på 30 procent med positiv ebitda, att uppnå en ebitda-marginal på 15-17 procent inom tidsramen, ha försäljningsrepresentation i minst 15 länder, samt ha löpande kundintäkter från minst 20 länder.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.