Om bonus och inre drivkrafter

Att öka medarbetarnas energi och motivation är förstås varje chefs stora dröm. Men hur gör man? Den frågan försöker Martin Ehdin, ekonom och sociolog, ge svar på i Motivationsmyten. Boken inleder med att ta upp effekten av försäljningstävlingar och bonusar. Enligt författaren fungerar den typen av morötter bara på kort sikt. Självklart vill varje medarbetare ha mer lön för samma arbete – men det krävs något annat, en inre motivation, för att medarbetarna långsiktigt ska prestera på topp. Bonusar och andra belöningssystem kan till och med vara skadliga då de ofta resulterar i att medarbetarna vänjer sig vid belöningar, och därmed underpresterar om belöningen uteblir. Organisationen har då etablerat ett kostsamt system som inte ger önskvärd effekt.

Bokens budskap är att eftersom yttre motivationsfaktorer bara inspirerar för stunden så måste motivationen i stället komma inifrån varje individ. Som chef bör man därför lägga fokus på att hitta sina egna och de anställdas inre drivkrafter, så att varje individ kan motivera sig själv.

Metoden som en chef ska använda för att få fram dessa drivkrafter är att ställa frågor till medarbetarna, snarare än att ge direktiv. Tillsammans kan parterna hitta en framkomlig väg mot ett mål, en väg som är mer individanpassad och därmed bättre för den anställde än den som chefen annars hade valt. Den enskilt viktigaste faktorn för att en anställd ska trivas och känna sig motiverad är att ha en bra relation till chefen.

Budskapet är inte helt nytt, men bitvis är boken intresseväckande. Dessutom är den lättläst, vilket gör att varje chef med ambitioner kan ta sig igenom den. Den är kanske framför allt nyttig för försäljningschefer och chefer i finansbranschen som ofta arbetar med belöningssystem som bygger på yttre motivationsfaktorer.

Däremot är det ett misslyckat stilgrepp att skriva en typisk fackbok på ett delvis skönlitterärt sätt. Läsaren stör sig på att intressanta resonemang avbryts av att en fiktiv figur stannar upp och harklar sig, tar en klunk vatten eller frågar om han talar för länge. Det framstår mest som utfyllnad. Den redan korta boken hade gjort sig ännu bättre om den hade varit hälften så lång.

Motivationsmyten

av Martin Ehdin.

Förlag: Ekerlids Förlag.

Antal sidor: 80.

Cirkapris: 250 kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Stock Market
Annons från Archelon