Konkurser
Ökning av konkurser i utsatta branscher
Vårens trend av minskade konkurser har nu brutits för fem av de tio branscher som ingår i kreditupplysningsföretaget UC:s konkursstatistik. Värst drabbade är redan utsatta branscher.
Enligt färsk statistik från kreditupplysningsföretaget UC har trenden med minskat antal konkurser nu vänt. Statistik från juli månad visar att antalet konkurser har ökat i hälften av de branscher som ingår i UC:s konkursstatistik. Detta skriver företaget i ett pressmeddelande.
Konkurserna har ökat i utsatta branscher, exempelvis hotell- och restaurangbranschen, där en ökning på 11% kunde noteras under juli, jämfört med samma period förra året.
Richard Damberg, ekonom på UC, kommenterar i pressmeddelandet:
”Sveriges ekonomi går för högtryck just nu men det gäller inte alla branscher. Räntorna är låga, börsen slår rekord och industrin går mycket bra. Hushållen lånar pengar som aldrig förr. En stark efterfrågan spiller över på de mindre företagen och industrin går bra. Samtidigt har flera branscher det fortsatt tufft – framförallt inom handel, besöksnäring, hotell- och restaurang. Inom restaurangbranschen vittnar många krögare om att personalbrist sätter käppar i hjulet för en ökad omsättning. Fortsatt personalbrist, brist på komponenter inom industrin och ett skuldberg, är orosmoln på en annars ganska ljus himmel”, säger Richard Damberg.
Även transportsektorn är en bransch som möter stora utmaningar. Inom sektorn har konkurserna ökat med 65 %. Här menar dock Richard Damberg att det är för tidigt för att dra slutsatser, då vi befinner oss i en osäker ekonomisk situation.
Konkurser minskar på sina håll
Men det finns dock branscher där orosmolnen är desto mindre. Efter en konkurstyngd vår och försommar har antalet konkurser inom byggindustrin och detaljhandeln återgått till en minskande trend.
Inom byggindustrin minskade konkurserna med 16% i jämförelse med samma period förra året. Detaljhandelns konkurser minskade med 20%
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.