Ökat distansarbete får Nordea att lämna kontor

Nordea lämnar två av sina Stockholmskontor. Bakgrunden är bankens nya riktlinjer där de anställda uppmuntras arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Det rapporterar Dagens Industri. Men flera av bankens medarbetare är inte lika imponerade och menar att två dagar i veckan är alldeles för lite. "Mät resultaten, inte dagarna på kontoret."
Nordea, Lindhagen
Nordeas kontor vid Lindhagensplan Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT *

Under onsdagen informerades Nordeas anställda att kontoren i Lindhagen och Mood-gallerian stängs. De anställda ska istället flytta till kontoret i Kungsträdgården. Men kontoret vid Kungsträdgården rymmer inte både de som redan sitter där och de runt 1500 anställda som ska tillkomma från de två stängda kontoren. Åtminstone inte om alla ska ha permanenta sittplatser. Lösningen är att kontoret kommer att byggas om och att de anställda uppmuntras arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Det rapporterade Dagens Industri under förmiddagen.

”Pandemin har definitivt accelererat fram beslutet och tryggheten i att det här mottas väldigt positivt av både medarbetare och kunder”, säger Nordeas Sverigechef Per Långsved till DI.

Även Fastighetsvärlden rapporterar om förmiddagens besked och skriver att banken, enligt en intern utredning, endast använde 60% av de totala ytorna redan innan pandemin.

När flytten ska ske är ännu oklart men enligt DI kommer den att inledas i början av 2022.

Upprörda medarbetare: “Två dagar i veckan är för lite”

Men reaktionerna från Nordeas anställda lät inte vänta på sig och utfallet verkar inte ha blivit som Per Långsved tänkte sig. I en uppföljande artikel rapporterar DI om upprörda medarbetare på bankens intranät där många menar att en återgång från flexibiliteten under pandemin till att endast tillåtas arbeta hemifrån max två dagar i veckan är skandal.

”Varför mindre flexibilitet än våra konkurrenter?”, skriver en anställd på intranätet, enligt DI:s källor.

”Flexibilitet kring distansarbete är en nyckel för att behålla topptalanger”, skriver en annan.

”Ser ut som att världen förändrades men inte Nordea”, skriver en tredje.

”Mät resultaten, inte dagarna på kontoret”, skriver en fjärde.

”Nordea litar inte på sina anställda”, skriver en femte.

”Deprimerande”, skriver en sjätte.

DI konstaterar dock att inte alla inlägg på bankens intranät är av kritisk karaktär.

”Ju fler dagar på kontoret desto bättre”, skriver en anställd enligt DI:s uppgifter.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET