Ökad orderingång för Raysearch: ”Förlorar inga kunder”

Medicinteknikbolaget Raysearch ökade orderingången, omsättningen och vinsten i det tredje kvartalet.
Ökad orderingång för Raysearch: ”Förlorar inga kunder” - Raysearch
Raysearch VD Johan Löf

Omsättningen steg 19,9 procent till 252,9 miljoner kronor (210,9).

Vd Johan Löf lyfter fram att det var det femte kvartalet i rad som Raysearch satte omsättningsrekord.

“Sammantaget håller vårt momentum i sig och möjligheterna till fortsatt tillväxt är lovande, vilket gör att vi håller fast vid vår aktiva satsning på marknadsaktiviteter”, skriver han i rapporten.
Rörelseresultatet blev 28,6 miljoner kronor (12,0), med en rörelsemarginal på 11,3 procent (5,7).

Resultatet efter skatt blev 21,6 miljoner kronor (10,1). Resultat per aktie hamnade på 0,63 kronor (0,29).

Orderingången landade på 240,7 miljoner kronor (219,1), en ökning med 9,9 procent mot föregående år.

Företaget växer inte med enskilt stora order utan det är flera mindre.

“Precis som för tidigare kvartal i år bygger inte omsättningen för tredje kvartalet på några större order (den största enskilda intäkten var 20 MSEK) utan består framför allt av en kombination av intäkter från många små och normalstora order samt supportintäkter. Det är värt att notera att supportintäkterna fortsätter att växa i en stabil och positiv riktning. Tillväxten beror på nyförsäljning av licenser i kombination med att vi praktiskt taget inte förlorar några kunder”, uppger Löf.

Kassaflödet uppgick till 63,5 miljoner kronor (-48,0).

Orderstocken var 1 966,3 miljoner kronor (1 715,2).

Raysearch-chefen upprepar att man fortsätter att arbeta med att stärka rörelsemarginalen med det långsiktiga målet att den inom tre år skall ligga på minst 20 procent.

“Med de tre starka inledande kvartalen för 2023 i ryggen har jag all anledning att tro att den positiva utvecklingen kommer hålla i sig också under årets sista kvartal. Även vår starka orderstock (1 966 MSEK i kvartalet) och de ständigt växande supportintäkterna talar för en fortsatt stark tillväxt och därmed god avslutning på året”, avslutar Löf sitt vd-ord.

Raysearch, Mkr Q3-2023 Q3-2022 Förändring
Orderingång 240,7 219,1 9,9%
Nettoomsättning 252,9 210,9 19,9%
Rörelseresultat 28,6 12,0 138,3%
Rörelsemarginal 11,3% 5,7%
Nettoresultat 21,6 10,1 113,9%
Resultat per aktie, kronor 0,63 0,29 117,2%
Kassaflöde 63,5 -48,0
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold