E-handel
Nytt rekord för Black Friday
Black Friday blev därmed den näst bästa e-handelsdagen någonsin, slagen endast av Cyber Monday förra året. Konsumenterna lade mest pengar på smartphones, motsvarande 3,6 miljarder dollar eller 40% av all e-handelskonsumtion.
Samtidigt har coronapandemin fått en påverkan på den fysiska handeln under shoppingeventet. Trafiken till butiker var ned 52,1% jämfört med fjolåret, enligt preliminär statistik från Sensormatic Solutions.
”Vi visste att Black Friday [trafiken] skulle gå ned, vi visste bara inte med hur mycket. Shoppare sprider ut sin shopping under helgen av oro kring social distans och pandemin”, sade Brian Field, chef för global retail consulting på Sensormatic Solutions.
Hemma i Sverige kom e-handelsförsäljningen att öka hela 41% under Black Week, jämfört med fjolåret. Det visar statistik från Klarna.
”Tegnells råd har plattat ut kurvan för köphetsen: från en brant topp på Black Friday till ett mer jämnt köpintresse över Black Week. E-handeln har gjort en rekordartad tillväxt under reaveckan, även fast en del butiker nog hade hoppats på en högre topp på Black Friday. När det kommer till priser så var dock Black Friday fortsatt den bästa dagen att handla på under veckan, med rabatter som i genomsnitt låg på 21%”, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.