Nyintroduktioner: Storlekens baksida
Drömmen om billiga aktier och enorma kurslyft de första börsdagarna har fortsatt att driva nyintroduktionsmarknaden det senaste året. Av de 21 företag som introducerats sedan förra hösten har 13 slagit index, visar Affärsvärldens årliga undersökning av nyintroduktionerna på börslistorna och SBI. Av de 109 nyintroduktioner sedan 1997 som fortfarande handlas på listorna har 40 procent gått bättre än index.
Men av de stora nyintroduktionerna, där utförsäljningarna överstigit 1,5 miljarder kronor, har utfallet varit avsevärt sämre. Fyra av fem har tvärt emot förhoppningen blivit en dålig affär för placerarna. Hade de i stället placerat pengarna i en indexfond så hade avkastningen blivit bättre.
Jättarnas misslyckande
Trots mycket utrymme i media och överteckningar flera gånger om, så blev inte två av årets stora nyintroduktioner, Tele 1 Europe och Telia, några lyckade investeringar för dem som tecknade sig för aktier. Telias börsfiasko har inte gått någon förbi. Tele 1:s emission var på hela sex miljarder kronor och kursen bestämdes genom ett anbudsförfarande mellan 121 och 138 kronor. Men till följd av överteckning valde säljarna att höja utförsäljningskursen till 161 kronor. I dag har aktiekursen fallit till 115 kronor.
Också andra stora utförsäljningar under de senaste åren har varit dåliga affärer, exempelvis Munters och Castellum. En förklaring till utfallet är sannolikt de stora volymerna. Bara AU-System, som såldes ut i år, har gått bättre än index.
Bättre utfall har det blivit för de mindre nyintroduktionerna, sedan 1997 har hela tio nya bolag givit mer än 500 procentenheter bättre avkastning än index, som stigit med sammanlagt 180 procent under perioden.
Vinnarna under mätperioden finns alla inom tillväxtbranscher: internetkonsulter, programvaror, bemanning och bioteknik. Aktieägarna i IT-konsulten Sigma har fått en avkastning på nära 1.900 procent, det vill säga drygt 1.700 (!) procent bättre än index. Telelogic, som bara har funnits på börsen i knappt ett år, har ändå lyckats slå index med över 1.556 procent. Och trots vårens dramatiska kursnedgång för internetkonsulterna så har aktieägarna i Adcore (före detta Information Highway) fått en avkastning på 1.081 procent över index, förutsatt att de behållit sina aktier sedan introduktionen för tre år sedan. De ägare som kom in i Adcore via Connecta har sett sina aktier slå index med 312 procent på bara ett år.
Har vissa av ovanstående bolag sålts för billigt? Förklaringen till kurslyften är svårigheten att sätta pris på denna typ av bolag. Många går med förlust, vilket gör det svårt att använda traditionella värderingsinstrument på bolagens aktier.
För det enskilda företaget är det dessutom av stor vikt att introduktionen lyckas, eftersom det ofta i ett senare skede vill göra en nyemission.
Säkra branscher förlorare
Aktierna från traditionella branscher som handel, livsmedel och verkstad tillhör de största förlorarna i Affärsvärldens undersökning. Ett tiotal bolag i dessa branscher har dessutom försvunnit ur listan, eftersom de blivit uppköpta. Aktieägarna i BT Industries har fått en hyfsad utveckling, tack vare uppköpet från japanska Toyoda. IRO, som just nu är under uppköp, har haft en betydligt sämre utveckling.
Det är kanske inte så konstigt att många lågriskaktier går sämre än index, som till stor del utgörs av tillväxtföretag som Ericsson. Två aktier som hamnar högt på förlorarlistan är Karlshamn och Sardus. Båda företagen handlas till låga p/e -tal och hög direktavkastning. I båda bolagen finns jordbrukskooperationen som ägare.
Handelsbankens corporate finance-avdelning har stått för flest introduktioner de senaste åren. Resultatet är ingenting att vara stolt över. Bara sex av tjugo introduktioner har slagit index och den lyckade introduktionen av Claes Ohlson följdes av mindre bra utförsäljningar som JC och Mekonomen.
Carnegie stoltserar
För fondkommissionären Carnegie är resultatet däremot mycket bättre än för några år sedan. Då påverkades firman av den dåliga kursutvecklingen i Fagerlid och Prosolvia. De båda bolagen drabbades senare av konkurser och är därmed inte med i undersökningen. Numera kan Carnegie stoltsera med att ha varit rådgivare till kursraketer som Telelogic, Teligent och Proffice.
H&Q har lyckats med nio av tolv introduktioner, vilket får anses vara mycket bra. Readsoft och Sectra är två av de mest lyckade. De mindre firmorna Aragon, Matteus och Nordiska tappar allt mer fotfästet på introduktionsmarknaden. Nordiska är den enda av de tre firmorna som deltagit i en börsintroduktion under det senaste året. Föreningssparbanken har under mätperioden tagit nio företag till börsen. Alla har gått sämre än index.
Läs mer på sid 30-69, samt på nätet: http://www.afv.se/artiklar/intro
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.