Nya storbanken kan tvingas sälja guldägg
Kortmarknaden är en guldgruva för bankerna, som i Sverige är totalt dominerande. SEB Korts siffror innebär en vinstmarginal på 35 procent. Med de ökade volymer som fusionen med Förningssparbanken ger blir marginalen ännu högre eftersom detta är en volymaffär.
Att SEB och Föreningssparbanken tillsammans blir mycket stora på kortmarknaden är de bedömare Ekonomi24 talat med överens om. Men hur stora de blir är det ingen som vet säkert, eftersom det inte finns någon offentlig statistik över marknadsandelarna och bankerna själva inte vill uttala sig om sin storlek.
”Tillsammans hamnar de på minst 50 procent, det kan ligga uppåt 70 procent, det beror på hur man räknar. I vilket fall som helst bör det innebära att konkurrensverket kommer till slutsatsen att de får en dominerande ställning. Det borde betyda att affären blir villkorad på något sätt, det gäller ju flera områden där de blir starka, som inom bolån och fonder. Vi har ju en tydlig parallell i bankernas stoppade köp av Svenska girot (postgirot) i färskt minne” säger Percy Surtell, kortansvarig på Handelsbanken.
Kortmarknaden består dels av vanliga bankkort, dels av kredit- och betalkort. Intäkterna kommer från räntor, årsavgifter från kortinnehavarna och avgifter från de butiker som tar emot korten. Verksamheten består dels i kortutgivning, dels i inlösen, att omsätta de notor butikerna lämnar in till pengar.
Kortutgivningen är troligen ett mindre problem ur konkurrenssynvinkel, korten finns hos alla banker och avgifterna är i stort desamma överallt. Det som skiljer sig lite åt är tjänsterna. Antalet kort speglar huvudsakligen antalet privatkunder i respektive bank.
Till det kommer de kort som ges ut till företagen för deras anställdas räkning. På marknaden för företagskort dominerar SEB med Diners och Eurocard.
När det gäller marknaden för kortinlösen, som riktar sig till butikerna, är konkurrenssituationen mer brännande. Butikerna förhandlar med bankerna om hur mycket de skall betala i avgifter för inlösen, och deras position försvagas dramatiskt om en huvudaktör plötsligt dominerar marknaden. Vissa uppskattningar gör gällande att Föreningssparbankens Babs och SEB:s Euroline tillsammans står för nära 90 procent av inlösen mot butiker.
Genom att SEB Kort är bolagiserat är det lätt slå ihop med Babs och sälja till en utomstående aktör. Den nya koncernen SEB Swedbanks VD Lars Thunell har tidigare nämnt att det i USA finns företag som enbart sysslar med korthantering. Alternativt kan en del av kortverksamheten säljas ut för att marknadsandelarna skall bli mer rimliga.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.