Ny bit på plats i lastvagnspusslet
Budet på Nissan Diesel kommer inte direkt som en överraskning. I mars förra året köpte Volvo 13 procent av bolaget och ökade till 19 procent i september. Ett köp av preferensaktier skulle, var det tänkt, konverteras till en ägarandel om 46,5 procent fram till 2014. Men nu har Volvo mer bråttom.
Samtidigt fortsätter följetongen MAN/Scania-affären med uppgifter i tysk press om att Volkswagen och Investor för diskussioner om att en framtida lastbilsjätte ska ledas från “neutral mark”, antingen Lichtenstein eller Holland. Många räknar fortfarande med någon form av strukturaffär där Scania, MAN och förmodligen Volkswagen ingår inom det närmaste året.
– Just nu råder en konsolideringstrend mellan japanska, västeuropeiska och amerikanska företag. Om nu Nissan Diesel kommer att ingå i Volvos koncern så kommer både Nissan och Mitsubishi Fuso, som ingår i Daimler Chrysler, att ingå i ganska stora koncerner med skalfördelar på både de amerikanska och europeiska marknaderna. Det gör att spelare som japanska Hino och Isuzu får ökad konkurrens på kostnadssidan. Det kan leda till att Hino söker ett närmare samarbete med Scania, säger Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken.
Han tror inte det är otänkbart att det på sikt blir en affär mellan Scania och Hino.
Vad står då härnäst på Volvochefen Leif Johanssons shoppinglista? Volvoledningen hade länge talat om förvärv och Christer Gardells inhopp i ägarboken har sannolikt ökat trycket.
I höstas listade Affärsvärlden sju troliga förvärvsobjekt för Volvo. Två av bolagen kan nu plockas av listan. Nissan Diesel och vägmaskintillverkaren Dynapac, som köptes av Atlas Copco för 6,3 miljarder kronor för några veckor sedan.
Andra attraktiva objekt för Volvo är den kinesiska lastvagnstillverkare Donfeng, som till hälften ägs av Nissan Motors. En sådan affär skulle göra bolaget till världens största tillverkare av tunga lastbilar. Nissan Diesel har idag ett mindre samarbete med Dong Feng och Volvo för samtal med bolaget. Men huruvida ett köp av Nissan Diesel ökar sannolikheten för att en affär med Dong Feng, kunde Leif Johansson inte svara på under förmiddagens presskonferens.
Även indiska Ashok Leyland, som tillverkar bussar, tunga och medeltunga lastbilar, borde locka. Bolaget är Indiens näst största lastbilstillverkare och uppges ha 27 procent av den indiska marknaden med en produktionskapacitet på över 70 000 fordon per år. Enligt pressuppgifter förra året ska Volvo också ha förhandlat om att köpa en ägarandel i Ashok Leyland. Förhandlingarna skulle då ha varit långt gångna. I samma veva rapporterades det att Ashok Leyland i sin tur förde långt gångna diskussioner om ett övertagande av den turkiska fordonskomponenttillverkaren Doktas. Men Volvo kan tänkas få konkurrens, om bolaget över huvud taget är intresserat.
– Daimler Chrysler har ju uttryckt intresse av att köpa indiska Tata. Och Ashok Leyland ligger nog inte högst upp på Volvos önskelista i dagsläget. På sikt kanske, men i dagsläget prioriterar Volvo Asien, säger Hampus Engellau.
Ett samgående med japanska Komatsu, världstvåa inom anläggningsmaskiner, har tidigare varit på tapeten. Det finns redan ett samarbete. Volvo tillverkar bland annat hytter till Komatsus hjullastare för Europa och Nordamerika. Det har spekulerats i en sammanslagning mellan bolagen för att minska konkurrenten Caterpillars dominans på världsmarknaden. Caterpillar har 30 procent av marknaden för anläggningsmaskiner, Komatsu 15 procent och Volvo 6 procent.
– Volvo skulle i så fall vara intresserat av en del av Komatsu. Men i dagsläget har jag svårt att se det. Komatsu omsätter 80 miljarder om jag inte missminner mig, och skulle troligen värderas, med budpremie, till ungefär samma nivå som Volvo. Det skulle innebära ett väldigt stort förvärv. Jag tror inte att Volvo vill skaffa sig en sådan stor tyngdpunkt inom construction i dagsläget, säger Hampus Engellau.
Även amerikanska John Deere & CO, ett bolag inom anläggningsmaskiner, eventuellt skulle kunna locka Volvo. Även nederländska industrimaskintillverkaren Case New Holland, med majoritetsägaren Fiat kan finnas på shoppinglista. Bolaget ska enligt uppgift ha varit ute till försäljning för ett par år sedan.
– Volvo skulle i så fall vara intresserat av construction och inte jordbruksdelen. Ett förvärv är möjligt – om det finns möjlighet att skifta ut construction-delen och om Volvo gör bedömningen att bolaget kan göra ett hyfsat bra förvärv. Volvo betalar inte hur mycket som helst i dagsläget.
Ett annat lastvagnsbolag som är i spel är Fiat-ägda Iveco.
– Iveco har till och med flaggat för att bolaget är till salu. Jag tror inte på någon västeuropeisk konstellation, men Kinesiska FAW skulle definitivt kunna vara intresserat eftersom vill komma över västerländsk teknologi, säger Hampus Engellau.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.