Nu är det handfasta råd som gäller
Det är svårt att finna något som känns mer föråldrat än managementlitteraturen. Antalet managementböcker som ges ut i Sverige ligger mellan 50 och 100. Den totala utgivningen av facklitteratur inom kategorin ekonomi och näringsväsen uppgick år 2000 till 907 titlar.
Branschen har inte drabbats nämnvärt av lågkonjunkturen, säger Bertil Ekerlid, vd för Ekerlids Förlag. Han uppskattar att managementlitteratur i Sverige omsätter cirka 50 miljoner kronor årligen. Inte heller Jan Lapidoth, delägare i Bookhouse Publishing som grundades 1999, säger sig märka någon lågkonjunktur.
– Volymerna överraskar. Vissa verk säljer i klass med skönlitteraturen, säger Staffan Furusten vid Handelshögskolan i Stockholm som 1996 doktorerade med studien “Den populära managementkulturen”.
Böckerna säljs alltså. Om de sedan också läses är förmodligen en annan sak. Skälet är att kvaliteten skiftar, minst sagt. Bland alla de titlar som lämnat boktryckerierna på senare tid bjuds exempelvis kunskaper om “verbal judo för att övertyga” och “hur den nakna ledaren finner väg till framgång”. It-eran gav en riklig skörd mestadels floskeltunga böcker.
En av dem, “Funky Business” av Handelshögskoleforskarna Kjell A Nordström och Jonas Ridderstråle, har översatts till en mängd språk. Den har sålt över 200 000 ex över hela världen, berättar förläggaren Jan Lapidoth. Boken “Blown to bits” av Philip Evans och Thomas Wurster, “Intellectual Capital” av Thomas Stewart och alla de andra böcker som förutspådde den “traditionella” ekonomins snara död känns däremot nattståndna.
En förklaring till att volymerna hålls uppe är sannolikt att det ska mycket till för att företagen ska låta bli att köpa facklitteratur. Kostnaderna är förvisso rörliga och kan därför rätt lätt tas bort när bolagen måste spara. Men summorna är ändå marginella jämfört med utgifterna för annan kunskapsinhämtning, exempelvis genom att ta in konsulter eller gå på kurser. Ekerlids och Svenska Förlaget säljer också managementlitteratur genom bokklubbar, vilket ger stabilitet.
Dessutom måste böckerna svara mot och i alla fall i någon mån tillfredsställa ett behov bland chefer och blivande chefer.
– Alla vet att ledarskap är svårt och komplext. I litteraturen finns förslag på hur problemen kan lösas. Det lockar naturligtvis, säger Staffan Furusten.
Lockar vilka? kan man fråga sig. Läsarna verkar vara ett tvärsnitt av svenskt näringsliv. 70 procent av medlemmarna i Ekerlids affärsbokklubb är män i åldern 30-50 år. Det är två huvudkategorier: dels mellanchefer i stora företag som inte arbetat så länge att de tycker att de redan vet det mesta; dels egenföretagare som ofta är konsulter. Det som läsarna söker är i allt högre grad dels information som går att använda i verksamheten; dels erfarenheter av allmän karaktär som inte föråldras på något år. Det som är på tillbakagång är diffusa verk om tillväxtekonomins välsignelser.
Ett exempel på hur användarvänlig litteratur säljer finns utanför den egentliga managementlitteraturen och utanför Hudiksvall, där Björn Lundén Information håller till. Bolaget har gett ut 72 titlar sedan starten 1987 och tar upp ämnen som bokslut, skatt och investeringar. Björn Lundén omsätter 34 miljoner kronor.
Men också den egentliga ledarskapslitteraturen har de senaste åren börjat innehålla mycket mer av handfasta råd, säger Lena Kamhed, förlagschef på Svenska Förlaget.
– Det är mer material av typen “hur kan jag bli en bra coach”. Däremot är guruer definitivt inte inne längre.
Det kan handla om hur man säljer bättre och hur företagens it-strategi ska bli effektivare. Marknadsföring är för övrigt påtagligt överrepresenterat i utgivningen jämfört med till exempel inköp. Skälet till det kan man spekulera i. Kan det vara så att marknadsbearbetning lockar fler konsulter och tyckare, vilket i sin tur gör att fler villiga författare bearbetar förlagen?
Ty ett viktigt motiv för utgivningen är just en önskan hos konsulterna att sprida sina tankar.
– Att skriva böcker är helt klart en marknadsföringskanal, säger Staffan Furusten.
Den sortens böcker som konsulter ger ut har sällan praktisk tillämpbarhet. Här verkar syftet mer inte vara att visa hur enkelt chefen eller företagsledaren kan lösa sina problem, utan tvärtom hur stora svårigheterna är (vilket antas kräva omfattande konsultinsatser). Det angreppssättet står i skarp kontrast till de budskap som förs fram i managementlitteraturens populärare segment. Den genren föddes på 80-talet, med Tom Peters böcker.
Ett annat exempel är dåvarande bildirektören Lee Iacoccas inte så lite självförhärligande memoarer. Här i Sverige kom 1985 SAS-chefen Jan Carlzon ut med “Riv pyramiderna”. Med sina 143 000 sålda ex bara i Sverige är boken alla tiders marknadssuccé i branschen, berättar Bernt Meissner, marknadschef på Albert Bonniers Förlag. Boken har översatts till många språk och har bland annat hyllats, för sin betoning av det mänskliga ledarskapet, av Bill Clinton.
En annan USA-baserad läsare av managementlitteratur var Jan Stenbeck. Nya verk av nytänkande forskare, budades då och då ut från mediemagnatens kontor i USA för att ge chefer inom Kinnevikkoncernen inspiration.
Journalisten Stellan Björk, som skrivit om management i många år, även böcker i ämnet, säger så här:
– Den bild jag har är att mycket av det som skrivs är trams. Det är tveksamt vilka insikter om affärslivet man egentligen får genom managementlitteraturen. En del menar att man har större nytta av att läsa Dostojevskij och det ligger mycket i det. Men, visst finns det också managementböcker med substans.
En managementbok som innehåller substans och som “alla” talar om just nu är “Good to Great”, av amerikanen Jim Collins. Verket, som finns i svensk översättning, är en fallstudie av småtråkiga bolag i USA som arbetat medvetet och långsiktigt. De företag som studerats har så låg profil att nästan inga av deras vd:ar vid utgivningen gick att hitta i fotoform hos någon av bildbyråerna när Financial Times skulle recensera boken.
En annan typ av verk som har managementkaraktär men efterfrågas av en bredare läsarkategori är reportage- och porträttböcker. Bland dem finns “Livsfarlig ledning” av Sophie Nachemson-Ekwall och Bengt Carlsson, Per Andersssons bok om Stenbecksfären, Gunnar Lindstedts bok om Boo.com och Stuart Crainers och Julian Birkinshaws bok om svenskt management med utgångspunkt i Sven-Göran “Svennis” Erikssons ledarstil.
Dessutom finns naturligtvis de klassiska managementböckerna som grundas i gedigen research och vedertagen teori. Branschens nestor Peter Drucker står sig alltjämt. Relativt gott anseende har också Michael Porter, känd under 1990-talet för sina arbeten om konkurrensens välsignelser för nationalstaterna. En vd-självbiografi som fortfarande är intressant – och inte bara av historiska skäl – är Alfred P. Sloans “My Years With General Motors”, som kom ut redan 1963 men som väglett generationer ledare i storföretagen. Även svenska managementförfattare röner framgångar internationellt. Richard Normann, nyligen porträtterad i Affärsvärlden, är det mest framstående namnet.Bästsäljaren
1985 kom dåvarande SAS-chefen Jan Carlzon ut med “Riv pyramiderna”. Med sina 143 000 sålda ex bara i Sverige är boken alla tiders marknadssuccé i branschen.vbästsäljarenBranschens favoriter
Vilken är din favorit i managementlitteraturen just nu?
Bertil Ekerlid, vd
Ekerlids Förlag:
– “Att vara chef och ledare” av tre forskare som varit verksamma vid Managementgruppen, Britt-Mari Mossboda, Inga Rönnholm och Mikael Peterson. Den är enkel och väldigt handgriplig och har sålt i över 25 000 exemplar.
Lena Kamhed, förlagschef Svenska
Förlaget:
– “Förhandla i affärer” av Viveka Bergstedt-Steen. Den tar upp allt från hur man prutar i basarer till hur man säljer flygplan i USA.
Jan Lapidoth, förläggare Bookhouse Publishing:
– “Funky Business” är ju en succé. Boken visar att vi i Sverige har en hel del att säga om managementfrågor som kan säljas med framgång internationellt om budskapet paketeras bra.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.